Jan 31, 2011

Imena Sudnjeg Dana

IMENA SUDNJEG DANA

1. Čas oživljenja

Rekao je Allah dž.š.: „Doći će čas oživljenja, u to nema sumnje.“ (Kur`an, al-Mu`min, 59).

2. Dan proživljenja

Rekao je Uzvišeni Allah: „Vi ste ostali, prema Allahovoj odredbi, sve do Dana oživljenja, a ovo je Dan oživljenja.“ (Kur`an, ar-Rum, 56)

3. Dan sudnji

Rekao je Uzvišeni Allah: „Vladara Dana sudnjeg.“ (Kur`an, al-Fatiha, 3)

4. Dan tuge, žalosti

Rekao je Uzvišeni Allah: „ I pomeni ih na Dan tuge.“ (Kur`an, Maryam, 39)

5. Onaj svijet

Rekao je Uzvišeni Allah: „Život na ovom svijetu nije ništa drugo do zabava i igra, a samo onaj svijet je – život, kad bi samo oni znali!“ (Kur`an, al-Ankabut, 64)

6. Dan kada jedni druge budu dozivali

Rekao je Uzvišeni Allah: „Plašim se šta će biti sa vama na Dan kada jedni druge budete dozivali.„  (Kur`an, al-Mu`min, 32)

7. Vječna kuća

Rekao je Uzvišeni Allah: „A onaj svijet je,zaista, Kuća vječna.“ (Kur`an, al-Mu`min, 39)

8. Dan strašnog suda

Rekao je Uzvišeni Allah: „Da, ovo je Dan strašnog suda u koji vi niste vjerovali!“ (Kur`an, as-Saffat, ajet 21)

9. Dan kada će se svi sakupiti

Rekao je Uzvišeni Allah: „I upozorio na Dan kada će se sakupiti – u koji nema nikakve sumnje.“  (Kur`an, aš-Šu`ara)

10. Dan u kome će se račun polagati
Rekao je Uzvišeni Allah: „To je ono što vam se obećava za Dan u kome će se račun polagati.“ (Kur`an, Sad, 53)

11. Dan kojim se prijeti

Rekao je Uzvišeni Allah: „I u rog će se puhnuti – to je Dan kojim se prijeti.“(Kur`an, Qaf, 20)

12. Dan vječni

Rekao je Uzvišeni Allah: „Uđite u nj, u miru, ovo je Dan vječni!“ (Kur`an, Qaf, 34)

13. Dan proživljenja

Rekao je Uzvišeni Allah: „Dan kada će oni čuti istinit glas – to će biti Dan proživljenja.“ (Kur`an, Qaf, 42)

14. Događaj

Rekao je Uzvišeni Allah: „Kada se Događaj dogodi.“ (Kur˙an, al-Waqi`a, 1)

15. Čas neizbježni

Rekao je Uzvišeni Allah: „Čas neizbježni, šta je čas neizbježni, i otkud ti znaš šta je čas neizbježni?“ (Kur`an, al-Haqqa, 1-3)

16. Nevolja najveća
Rekao je Uzvišeni Allah: „A kada dođe nevolja najveća.“ (Kur`an, An-Nazi`at, 34)

17. Glas zaglušujući

Rekao je Uzvišeni Allah: „ A kada dođe glas zaglušujući.“ (Kur`an, Abasa, 33)

18. Ono što se približava
Rekao je Uzvišeni Allah: „Smak svijeta se približava.“ (Kur`an, an-Naqm,57)

19. Smak svijeta

Rekao je Uzvišeni Allah: „Smak svijeta! Šta je Smak svijeta? I šta ti znaš o Smaku svijeta?“ (Kur`an, al-Qar`a, 1-3).

Takođe ima i sura koje nose naziv nekih od imena Sudnjeg Dana, kao npr; ed-Duhan, (dim), zatim El-Vakia (istinit događaj) zatim el-Hakka el-Kijame ez-Zilzal.

Ljudi će se praviti da se međusobno ne poznaju

Ljudi će se praviti da se međusobno ne poznaju

Huzejfe ibn Jeman r,a, prenosi da je Allahov Poslanik a,s, upitan o vremenu nastupanja Sudnjeg Dana, pa je rekao; ''To zna samo moj Gospodar. Vrijeme zbivanja (Sudnjeg Dana) pokazat će samo On. Ali ja ću vas obavjestiti o njegovim predznacima i onome šta će se pred Kijamet desiti. Pred Kijamet će biti velike kušnje i ''herdž''.

Iskušenja već znamo, a šta je ''herdž'' Allahov Poslaniče? On a,s, reče; To jeabesinska riječ, a znači ubijanje. I među ljude će se ubaciti nepoznavanje, pa će se praviti da skoro niko nikog ne poznaje''[1].

To će biti vrijeme velikih  iskušenja i ubijanja, vrijeme kada će materijalizam zavladati ljudima pa će se svako za sebe i svoje lične interese brinuti, zapostavljajući zajedničke interese i prava drugih ljudi.

Tada će se raširiti sebičnost i zavidnost, te će ljudi živjeti u okvirima svojih strasti i hirova u sredini gdje se neće poštovati moralne vrline po kojima bi se ljudi međusobno poznavali i poštivali, niti će tu biti islamskog bratstva koje bi podsticalo da se iz ljubavi u ime Allaha dž,š, sastaju i potpomažu u dobročinstvu i bogobojaznosti.

Imam et-Taberani prenosi da su Ebu Ubejde i Muaz ibn Džebel r,a, napisali Omeru r,a, pismo u kojem mu poslije selama, između ostalog pišu; ''Razgovarali smo o tome da će stanje ovog ummeta pred Kijamet biti takvo da će braća u javnosti postati neprijatelji u tajnosti''.

Zatim je pomenuo Omerov, r,a, odgovor njima dvojici, gdje se kaže; ''Upozoravate me da će stanje ovog ummeta pred Kijamet biti takvo da će braća u javnosti postati nepriajtelji u tajnosti, vas dvojica niste takvi i ovo naše vrijeme nije to vrijeme. To vrijeme je vrijeme u kome će se pojaviti žudnja (naklonost) i netrpeljivost (strah i sumnja) pa će naklonost ljudi jednih prema drugim biti samo zbog dunjalučkih interesa''.

Muaz ibn Džebel r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; ''Biće pred kraj dunjaluka ljudi koji će u javnosti biti braća, a u tajnosti neprijatelji. Zbog čega će se to desiti, o Allahov Poslaniče? On reče; zbog naklonosti jednih prema drugima i straha jednih od drugih''[2]

Evo dragi muslimani i muslimanke, sa ovim hadisom nije mi cilj nekoga uvrediti, ne, već mi je želja da se sačuvamo ovog zla, jer zaista kad analiziramo ovaj hadis i ono što se u njema spominje, uvidjet ćemo da je naše stanje blizu spomenutog. 

Ja vas pozivam u Ime Allaha da se čuvamo koliko smo u mogućnosti, zavidnosti i netrpeljivosti, da ne budemo od onih koji neće svoju braću prepoznavati ili koji će se ponašati da ih ne znaju. Gospodaru pomozi nam da se volimo u Ime Tebe da se sastajemo i rastajemo u Tvoje ime. Amin


Ve selamu alejkum ve Rahmetullahi ve berekatuhu


Imam/ Sedin Agić




[1] Prenosi ga imam Ahmed u svome Musnedu.
[2] Mdžmeu zzevaide.

http://www.ted.com/talks/lang/scr/christien_meindertsma_on_pig_05049.html

http://www.ted.com/talks/lang/scr/christien_meindertsma_on_pig_05049.html


Kako svinjski dijelovi pokreću svijet

Jan 27, 2011

Bistro more pobožnosti i suptilnosti

Bistro More Poboznosti i Suptilnosti-Ahmed Ferid

Hutba

Nova Godina 2011

Fethul Medžid Knjiga

Fethul Medzid

Caliphate

Caliphate

Sura Al-kahf

Jerusalem in the Qur’an

Jerusalem in the Qur’an

The Message of Islam

The Message of Islam

The Message of Islam

The Message of Islam Newsletters 1 Part E

Poruka islama

Poruka islama 4 dio

Poruka islama

Poruka Islama Newsletters 3-Dio

Poruka islama

Poruka Islama Newsletters 2-Dio

Poruka islama

Poruka Islama Newsletters PDF

Jan 25, 2011

Poruka dana

''Najviši položaj ljudi je postizanje sreće na drugom svijetu, a najodabranije stvari su putevi koji tome vede''.

Kome je obećan Džennet ?

 Ljudi kojima je obećan Džennet na dunjaluku


Prenosi Abdurrahman Ibn 'Auf da je Allahov poslanik ( s.a.v.s. ) rekao : ''Ebu Beker u Džennet  i Omer će u Džennet i Osman će u Džennet i Alija će u Džennet i Talha će u Džennet i Ezzubejr će u Džennet i Abdurrahman Ibn Avf će u Džennet i Sa'd će u Džennet i Se'id će u Džennet i Ebu Ubejde Ibn eI-Džerrah će u Džennet''. 

Prenose Ahmed i Tirmizi

1. EbuBekr es-Siddik r,a,prvi halifa i prvi mu'min, (Vjernik).
2. Omer ibn el-Hattab, r,a, drugi halifa, EIFaruk, (Rastavljač istine od neistine).
3. Osman ibn el- Affan, radijallahu anhu, treći halifa, Zunnurejn, (imalac dije svjetlosti).
4. Alija ibn Ebi Talib, radijallahu anhu, četvrti halifa, Poslanikov, sallallahu alejhi ve sellem,bratić.
5. Talha ibn el-Ubejdullah, radijallahu, anhu, jedan od ashaba.
6. Ez-Zubejr ibn eI-Avvam, radijallahu anhu, sin Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, tetke.
7. Se'id ibn Zejd, radijallahu anhu, stalni borac
8. Ubejde ibnulDžerrah, radijallahu anhu, povjerenik islamskog ummeta.
9. Sa'd ibnu Ebi Vekkas, radijallahu anhu, Poslanikov, sallallahu alejhi ve sellem, daidža.
10. Abdurrahman ibnu Avf, radijallahu anhu, jedan od ashaba Poslanika sallallahu alejhi ve sellem.

Imam Sedin Agić


Izreke mudraca 19

 Izreke mudraca

Ibn Abbas r,a, je rekao; ''Kada tražim znanje, postajem ponizan, ali kada od mene traže znanje postanem uzvišen''. 

Ibn Mubare je rekao; ''Pitam se za onoga koji ne traži znanje kako može sebe nazvati časnim''. Jedan mudrc je rekao; '' Ne osjećam sažaljenje ni za koga više nego za dvije osobe; onoga koji traži znanje, ali a ne razumije, i za onoga koji razumije znanje, ali ga ne traži''.

Ebu Derda r,a, je rekao; ''Naučiti jednu tačku bolje je od klanjanja cijele noći''. Takođe on r,a, kaže; ''Budi učen, učenik ili slašalac, ali nemoj biti ništa drugo''. On r,a, takođe je rekao; ''Onaj koji misli da ići u zoru radi traženja znanja nije džihad, manjkave je pameti''.
Omer r,a, je rekao; ''Smrt hiljadu ljudi koji mole po cijelu noć i poste svakog dana manja je nesreća od smrti jednog učenog čovjeka koji je upućen u stvari koje je Allah dž,š, dozvolio ili zabranio''

Imam Šafija r,a, je rekao; ''Tražiti znanje je bolje od nafile namaza''.  

priredio imam Sedin Agić
 


Jan 21, 2011

Razmisli 12

Učenjak Ebul Azami dijeli ljude po pitanju spoznaje na četiri vrste ljudi:

  1. Imaju znanje a nemaju vjeru.
  2. Imaju vjeru a nemaju znanje.
  3. Imaju i znanje i vjeru.
  4. Nemaju ni znanje ni vjeru.

Oni koji imaju znanje a nemaju vjeru eto vidite sve vam je jasno šta se događa, kuda vode svijet, ova vrsta je jasna i razumljiva.

Oni koji imaju vjeru a nemaju znanje, oni su ne upotrebljivi u vremenu u kom se živi, nekako su zaostali, treba im vremena da se uklope ako se već hoće da uklope, da Bog da.

Oni koji imaju znanje i vjeru, oni će naći izlaza i njima će Allah dž,š, pomoći, dat će im riješenja. Kaže Uzvišeni; ''Allah će uzdignuti one među vama koji budu vjerovali i one kojima je dato znanje''.Molim Allaha dž,š, da nam podari korisno znanje i da nas sačuva od neznanja.

Imam Sedin Agić

Jan 17, 2011

Zabranjeni Emulgatori

Zabranjeni Emulgatori



Većina emulgatora je svinjskog porijekla

Emulgatori, skraćeno E, predstavljaju većinom proizvode od svinjskog mesa, tj. svinjskih otpadaka (njuške,papci,uši,dlake i sl.), dok je manji broj proizveden od biljnih proizvoda kao što su soja lecitin i sl.

Emulgatori se koriste u prehrambenoj industriji a uloga im je da povežu dvije ili više prehrambenih komponenti u jednom proizvodu životnih namirnica industrijskog porijekla, npr.u gulašu, pašteti, bez obzira od kog su mesa, kao i kobasice, viršle, pavlake, industrijski kajmak, razni sirevi, čokolade, margarin, bombone, biljna mrs, marmelade, sve vrste pakovanih supa i svi drugi industrijski proizvodi koji se sastoje od dvije ili više prehrambenih komponenti. U slijedećem prikazu dajemo samo neke od mnogobrojnih, za muslimane zabranjenih emulgatora koji se koriste u prehrambenoj industriji.


E 100,   E 140,   E 102,   E 141,   E 103

E 142,   E 110,   E 152,   E 120,   E 153 - OD SVINJSKIH UŠIJU
E 123,   E 210,   E 124,   E 213,   E 125
E 214,   E 126,   E 226,   E 127,   E 234
E 128,   E 252,   E 270,   E 280,   E 325
E 326,   E 327,   E 335,   E 336,   E 334 - OD SVINJSKE NJUŠKE
E 337,   E 420,   E 442,   E 430,   E 472
E 482,   E 431,   E 473,   E 483,   E 432
E 474,   E 488,   E 433,   E 475,   E 489
E 434,   E 476,   E 435,   E 477,   E 491 - OD SVINJSKIH PAPAKA
E 492,   E 436,   E 478,   E 493,   E 442
E 480,   E 494,   E 471,   E 481,   E 495
E 542,   E 635,   E 550,   E 904,   E 570
E 572,   E 921,   E 591,   E 631,   E 632,
E 633,   E 920 - ALKOHOL


Zato kada kupujete neki prehrambeni proizvod industrijskog porijekla, nastojte da saznate sastav proizvoda na ambalaži. Ukoliko se na ambalaži nalazi upisana neka od navedenih šifri, znajte da sigurno jedete proizvod izmješan sa svinjetinom. Uz navedeno potrebno je znati da, ukoliko se u proizvodu za ljudsku ishranu nalazi makar i najmanja količina svinjskog mesa, masti, želatina ili bilo kog proizvoda od svinjetine, po islamskim propisima, takva hrana je muslimanima strogo zabranjena. Govoriti o samoj štetnosti svinjetine nije tema ovog texta, jer je to manje-više poznato svakom muslimanu već da upozori svakog do koga dođe ovaj tekst da razmisli o ovome i da vodi računa o svojoj ishrani jer, ako je hrana čista, čista je i krv, a zdrava krv je preduslov da cijeli organizam bude zdrav. Neka nas ne iznenadi velika pojava bolesti koje se pojavljuju kao što su tumori i sl. U velikoj mjeri uzrok tih bolesti je nezdrava ishrana.


Bilo bi lijepo da svako ko pročita ovaj tekst da ga proslijedi drugom muslimanu.
Da kopira i pokloni !

Priredio: Benjamin Đulić

Obilježavanje mevluda

Obilježavanje mevluda (Imam Dželaluddin Es-Sujuti) PDF Ispis E-mail


(Objavljeno u: “Islamske informativne novine Preporod”, br. 2/844 od 15. januara 2007. god.)

Muhammad_asPotpuna hvala pripada samo Allahu!
Neka je salavat i selam na Njego­vog Miljenika, a. s., ehl-i bejt, as­habe i sve odabrane robove, a po­tom:
Kakav je šeriatski propis u vezi sa za obilježavanjem mevluda (rođenja Muhammeda a. s.)? Da li je to obilježavanje po­hvaljeno ili pokuđeno? I da li će onaj koji to bude praktikovao, biti nagrađen ili ne?

Lijep običaj


Moj odgovor na postavljeno pitanje glasi: Osnova obilježavanja mevluda, a koja se sastoji u okupljanju muslimana, učenju Kur'ana, recitovanju veličanstve­nih događaja u vezi sa Vjerovjesnikovim, a.s., dolaskom na ovaj svijet i postavlja­nju sofre, ne pridodavajući spomenutom ništa što je pokuđeno, pa takvo obilježa­vanje mevluda jeste jedan od lijepih obi­čaja za koji će onaj ko ga bude praktiko­vao biti nagrađen
[1], jer se takvim obilje­žavanjem mevluda iskazuje poštovanje prema Vjerovjesniku, a. s., i pokazuje ra­dost i sreća zbog njegovog, a. s., rođenja.

Obilježavanje mevluda prvi je u prak­su uveo vladar Irbila (Irak), El-Muzaf­fer Kevkeberi bin Zejnuddin Ali ibn Bek­tekin, jedan od slavnih vladara i darežlji­vih velikana, koji je iza sebe ostavio mno­ge lijepe tragove (hajrāte). Izmedu ostalih je i velika džamija Muzaferija u pod­nožju brda Kasjon.

Hafiz Ibn Kesir u svom djelu Et-Ta­rih o njemu veli: „Obilježavao je mevlud­i šerif u rebi`ul-evvelu na izuzetan način. Bio je oštrouman, hrabar, neustrašiv, in­teligentan i pravedan, neka mu se Allah smiluje i Svoju mu počast ukaže. Hafiz Ebul-Hattab ibn Dihje napisao mu je je­dan svezak o Vjerovjesnikovom, a. S., ro­đenju pod naslovom Et-Tenvir fi mevli­di-l-beširi-n-nezir, pa ga je ovaj zbog to­ga nagradio sa 1.000 zlatnika. Dugo je trajala El-Muzafferova vladavina, a smrt ga je zadesila dok je držao opkoljenim krstaše u gradu Akki, 630. god. Bio je li­jepog morala i dobre duše."

Unuk Ibnul-Dževzija, u djelu Mir’ātu­z-Zemān, kaže: „Neki ljudi koji su pri­sustvovali El-Muzafferovim soframa pri­likom obilježavanja mevluda, nabroja­li su da se na tim soframa nalazilo po 5.000 pečenih ovaca, 10.000 pečenih pi­lića, 100.000 zdjela kajmaka i 30.000 tanjira halve. Na tim mevludima prisustvo­vali su poznati učenjaci koje je darežlji­vi vladar nesebično darivao. Svake go­dine za obilježavanje mevluda utrošio bi 300.000 zlatnika. Održavao je i musafir­hanu, u koju je primao goste sa svih stra­na, a za koju je godišnje odvajao 100.000 zlatnika. Također je svake godine od kr­staša otkupljivao, u vrijednosti 200.000 zlatnika, zarobljene muslimane. Za dva harema (Mekku i Medinu) te vodovod u Hidžazu, godišnje bi izdvajao 300.000 zlatnika. I sve to, van tajnih izdvajanja. Njegova žena, Rabija-hatun, kći Ejju­bova, a sestra velikog islamskog osva­jača Salahudina, pričala je da je njegova košulja bila od grubog pamuka, koja nije vrijedila ni 5 srebrenjaka. Ona ga je zbog toga prekoravala, a on bi joj odgovarao: „Da nosim košulju od 5 srebrenja­ka, a ostalo podijelim, bolje mi je nego da nosim skupocjenu odjeću ne dijeleći siro­masima i nevoljnicima."

1000 zlatnika za zbirku mevluda

Ibn Hallikan, u biografiji o hafizu Ebul Hattabu ibn Dihjetu (piscu mevluda), ve­li: „Bio je od vrsnih učenjaka i istaknutih ličnosti. Došao je iz Magriba, potom je jedno vrijeme boravio u Šamu, a 604. god. nastanio se u Irbilu. Tu je zatekao čuvenog vladara El-Muzaffera koji je pri­davao veliku pažnju obilježavanju mevlu­da, pa mu sroči zbirku mevluda koju na­zva Et-Tenvir fi mevlidi-l-beširi-n-ne­zir, i koju je pred njim lično izrecitovao. Vladar El-Muzaffer ga zbog toga nagradi sa 1.000 zlatnika. Sam hafiz Ibn Dihje je rekao: Pročitao sam mevlud pred sulta­nom El-Muzafferom 625. god., na šest sijela (medžlisa)."

Šejh Tadžuddin Omer ibn Ali el-Lahmi es-Sekenderi, poznat kao El-Fākihāni, je­dan od potonjih malikijskih učenjaka, zagovara da je obilježavanje mevluda poku­đena novotarija. O tome je napisao trak­tat pod naslovom El-Mevrid fil-kelami ala ameli-l-mevlid. Ovdje ću spomenu­ti traktat doslovno navesti, zasebno ko­mentarišući svaki njegov stav.
El-Fākihāni, da mu se Allah smiluje, napisao je sljedeće:

„Hvala Allahu Koji nas je uputio na slijeđenje prvaka svih poslanika, a. s., Koji nas je podržao u očuvanju vjerskih vrijednosti i Koji nam je olakšao slije­đenje ispravnih prethodnika, pa nam se srca ispuniše svijetlom šeriatskog zna­nja i jasnom istinom, očistivši nam nu­trinu od svega negativnoga i uvođenje novotarija u vjeri. Zahvaljujem Mu na blagodati jekinskog svijetla i na tome što nam je omogućio da se držimo Najčvršćeg užeta - Kur`ana. Svjedočim da nema Boga osim Allaha, Jedinog, Ko­ji nema ortaka i svjedočim da je Muha­mmed, a. s., Njegov rob i Njegov posla­nik, prvak svih prvih i potonjih, neka je Allahov salavat na njega, njegovu poro­dicu, njegove ashabe, njegove čiste žene- majke vjernika, sve do Sudnjega da­na! A potom:
Od strane jedne grupe pobožnih ljudi ponavlja se pitanje vezano za okupljanje onih koji u mjesecu rebi`ul-evvelu obi­ježavaju mevlud. Da li to obilježavanje ima utemeljenja u šeriatu ili je to novo­tarija koja se uvukla u vjeru? Na ovo pi­tanje tražili su decidan odgovor uz ar­gumentaciju. Pa, tražeći od Allaha upu­tu, velim:

Nije mi poznato da za obilježava­nje mevluda ima ikakvo utemeljenje u Kur'anu ili Sunnetu. Ta praksa nije pre­nesena ni od jednog učenjaka koji se smatra uzorom u ovom ummetu, niti od nekoga ko se striktno pridržavao tradi­cije. Obilležavanje mevluda je novotari­ja koju su izmislile lijenčine, neradnici i oni koji vole da pune svoje stomake.
Dokaz da je obilježavanje mevluda novotarija je u činjenici da postoji samo pet fikhskih pravila, tj.: vadžib, mendub, mubah, mekruh i haram. Obilježavanje mevluda zasigurno nije vadžib (nared­ba), a niti je mendub (preporučena, po­željna radnja). Jer, mendub je ono čije izvršenje šeriat preporučuje, ali ne uko­rava onoga ko ga izostavlja. A obilježavanje mevluda šariat nije dozvolio, ni­ti su to praktikovali ashabi, ni pobožni tabiini, koliko ja znam. Ovo je moj odgo­vor, pred Allahom, vezan za obilježava­nje mevluda, ako sam za to upitan.

Obilježavanje mevluda ne može biti ni mubah (dozvoljeno), jer novotarisanje u vjeri nije dozvoljeno, u čemu se slažu svi muslimani. Stoga, nije ostalo ništa osim da obilježavanje mevluda može biti ili mekruh (pokuđeno) ili haram (strogo zabranjeno). U tom smislu, objašnjenje ćemo ponuditi u slijedeća dva slučaja.

U prvom slučaju pretpostavimo da to čini čovjek iz svog imetka, za svoju po­rodicu i prijatelje, ne sjedajući pri tome za sofru i ne čineći nikakve grijehe. Ova­kva situacija je pokuđena novotarija, jer to niko od prijašnjih pokornih robova, koji su učenjaci i fekihi islama, svjetiljke vremena i ukrasi mjesta, nije radio.
U drugom slučaju okupljanje obuhva­ta i griješenje, pa se nekome udjeljuje a drugoga, usljed gledanja takve neprav­de, zaboli srce. A učenjaci su rekli: „Uzi­manje imetka sa stidom je kao i njego­vo uzimanje sabljom." Pogotovo ako se uz to još doda i sviranje zabranjenih in­strumenata i puni stomaci, potom dje­vojke, i sve to čineći tako da se miješa­ju muškarci i mladići sa ženama zavod­nicama, bilo da se one nalaze pomiješa­ne s muškarcima ili da ih one gledaju sa nekog višeg mjesta. Zatim se tu javlja i ples koji dovodi do utonuća u zabavi i do zaborava na Sudnji dan. Isto je i ako bi se žene same sastale pa uz pjesme apla­udirajući i svirajući podigle svoje gla­sove, ili da podignu glasove pri učenju Kur'ana ili zikira koji šeriatom nije do­zvoljen, zanemarivajući Njegove rije­či: „Gospodar tvoj je, zaista, u zasjedi".[2] Nema nikoga a da neće reći da je ova­kvo okupljanje haram. Niko od onih ko­ji drže do ljudskosti ovako nešto ne sma­tra pohvaljenim. To je dozvoljeno samo kod onih čija su srca mrtva i koji grije­he smatraju sitnicama. Oni ovakva oku­pljanja čak smatraju ibadetom, a ne po­kuđenim i zabranjenim radnjama. Na ovo samo možemo reći: Svi smo mi Alla­hovi i Njemu se vraćamo. Islam je počeo sa pojedincima (garibima) i sa pojedincima će i završiti.

Lijepo veli šejh El-Kušejri kada kaže, a u čemu se sa njim potpuno slažemo:
Loše postade dobrim a dobro zlim
u ovim našim teškim danima.
Ljudi od znanja poniženi postadoše
a neznalci pohvaljeni i paše.
Al` tačno je da oni skrenuše sa istine,
što rade, običaj prethodnika to nije.
Pa rekoh čestitim, ljudima
takvaluka i vjere,
kad se poveća ova opasnost i šteta:
Ostajte ustrajni, došlo je vaše vrijeme,
vrijeme prave samoće i gurbeta.
Divno je rekao i imam Ebu Amr ibn El-‘Ala: „Ljudi će biti u dobru sve dok ne budu sobom opčinjeni."
Na kraju, treba znati i to da je mjesec u kojem je Vjerovjesnik, a. s., rođen, a to je rebi u'l-evvel, i mjesec u kome je Vjerovjesnik, a. s., preselio na Ahiret, tako da radovanje u ovom mjesecu nije preče od tugovanja u njemu. To je ono što smo kazati imali, a od Allaha molimo da nam to i ukabuli."

Ibn Hadžerov argument

Ovo je sve što je naveo El-Fakihani u svom spomenutom traktatu, a ja velim: Što se tiče njegovih riječi: „Nije mi poznato da za obilježavanje mevluda ima ikakvo utemeljenje u Kur anu ili Sunnetu, na te riječi, odgovara se: Nepoznavanje nečega ne podrazumijeva i njegovo nepostojanje. Hafiz Ibn Hadžer je za obiiježavanje mevluda našao utemeljenje u sunnetu, a i ja sam našao još i drugo utemeljenje koje ću kasnije spomenuti.

Na njegove riječi: „Nego je obilježavanje mevluda novotarija koju su izmislile lijenčine, neradnici i oni koji vole da pune svoje stomake", odgovor je: Već je prije rečeno da je obilježavanje mevluda uveo učeni i pravedni vladar, koji je time imao namjeru približavanja Alla­hu, dž. š. Na tim obilježavanjima su pri­sustvovali učenjaci i dobri robovi, koji na takva obilježavanja nisu gledali s nego­dovanjem. Takvom načinu obilježavanja mevluda je bio zadovoljan i hafiz Ibn Dihje koji je i napisao zbirku mevluda. Ovo su sve bili pobožni učenjaci koji su obi­lježavanjem mevluda bili zadovoljni, ko­ji su to pohvalili i ni jednom riječju nisu negodovali.

„A niti je mendub (preporučena, po­željna radnja). Jer, mendub je ono čije izvršenje šeriat preporučuje, ali ne uko­rava onoga ko ga izostavlja." Na ovaj stav odgovara se: Traženje izvršenja kod menduba nekada je tekstom a nekada analogijom (kijasom). Po ovom pitanju, iako nema teksta, ipak, postoji analogija, i to na osnovu dva temelja koja ćemo ka­snije spomenuti.
Njegove riječi: „Obilježavanje mevluda ne može biti ni mubah (dozvoljeno), jer uvođenje novotarija u vjeri nije dozvo­jeno, u čemu se slažu svi muslimani", su riječi koje se ne mogu prihvatiti, jer se novotarija ne vezuje samo za haram ili mekruh, pošto evidentno postoje i novo­tarije koje su mubah, mendub ili vadžib. En-Nevevi u djelu, Tehzibul-Esmai vel­-lugat veli: „Novotarija u šeri`atu je uvo­đenje nečega što nije bilo u doba Vjero­vjesnika, a. s., a dijeli se na lijepu (hase­ne) i ružnu (kabiha)." Imam Izzuddin b. Abdu`s-Selam u svom djelu El-Kava­id veli: „Novotarija se dijeli na onu ko­ja je obavezujuća (vadžib), zabranjena (haram), pohvaljena (mendub), pokuđ­na (mekruh) i dozvoljena (mubah). Ko­ja je od ovih novotarija u pitanju sazna­je se tako što se novotarija izloži pred še­riatska pravila. Ako novotarija ulazi pod pravila vadžiba, onda je ona obavezujuć (vadžib), ako ulazi pod pravila ha­rama onda je zabranjena (haram), ako ulazi pod pravila menduba, onda je ohvaljena (mendub), ako ulazi pod pravila mekruha, onda je pokuđena (mekruh) i ako ulazi pod pravila mubaha, onda je dozvoljena (mubah)." Potom je za svaku vrstu novotarije naveo primjere, a za pohvaljenu (mendub) novotariju naveo je primjere gradnje karaula, medresa i svih dobrotvornih ustanova koja nisu postojala u doba Vjerovjesnika, a.s.

"Pohvaljena novotarija"

U djelu Menākibu-š-Šāfii, El-Bejheki, svojim lancem prenosilaca, bilježi da je Imam-i Šafi` rekao: „Dvije su vrste novotarija (bid`ata). Jedna je ona koja je oprečna Kur'anu, sunnetu, eseru i idžmāu, i to je novotarija koja vodi u zabludu. Druga je ona koja vodi dobru, koja nije oprečna spomenutim izvorima. Takva novotarija ne može biti pokuđena. Na primjer, Omer, r. a., je za teraviju u noćima ramazana rekao: „Divna li je ovo novotarija", što podrazumijeva da je ta novotarija uvedena u praksu nakon što nije postojala..."
Iz svega navedenoga jasno se vidi da El-Fakihanijev stav nije tačan kada kaže: „Obilježavanje mevluda ne može biti ni mubah (dozvoljeno), jer uvođenje novotarija u vjeri nije dozvoljeno, u čemu se slažu svi muslimani jer tačno je to da je obilježavanje mevluda novotarija, ali je to novotarija koja nije oprečna ni Kur`anu, ni sunnetu, ni eseru, niti idžmau, pa je obilježavanje mevluda „novotarija koja ne može biti pokuđena kako se izrazio Imam-i Šafi`. Obilježavanje mevluda spada pod dobročinstvo (ihsan) koje, doduše, nije bilo poznato u doba ashaba, jer je dijeljenje hrane, pri tome ne čineći grijehe, bez sumnje dobročinstvo i to je „pohvaljena novotarija" (el-bid`atul-mendūbe), kako se izrazio Ibn Abdu`s-Selam.

Njegove riječi: „U drugom slučaju okupljanje obuhvata i griješenje...”, su sasvim tačne, međutim, zabrana takvog okupljanja je zbog zabranjenih stvari ko­je su pridodate mevludu, a ne zbog sa­mog okupljanja radi iskazivanja veselja obilježavanjem mevluda. Jer, kada bi se takve zabranjene stvari pridodale npr., džumi-namazu, i tada bi one bile odvrat­ne i ružne, ali to nikako ne može značiti da to važi i za samo okupljanje radi džume namaza, kako što je sasvim jasno.
Neke od ružnih situacija smo vidjeli i u noćima ramazana pri okupljanju lju­di radi teravih namaza. Pa je li moguće proglasiti haramom okupljanje ljudi radi obavljanja teravije zbog toga što se usljed toga okupljanja ponekad pridodaju lo­še stvari?! Ne, nego mi kažemo: Okuplja­nje radi obavljanja teravije se temelji na sunnetu i namjeri približavanja Allahu, dž. š., a sve što se od ružnih stvari pridoda, te pridodate stvari su ružne. Stoga kažemo: Okupljanje ljudi radi obilježa­vanje mevluda se temelji na mendūbu i namjeri približavanja Allahu, dž. š., a sve negativne stvari koje se tome pridodaju, zabranjene su i pokuđene.

Vjerovjesnikovo rođenje: najveća blagodat nama

Na riječi: „Treba znati i to da je mjesec u kojem je Vjerovjesnik, a. s., rođen, a to je rebiul-evvel, i mjesec u kome je Vje­rovjesnik, a. s., preselio na Ahiret, tako da radovanje u ovom mjesecu nije preče od tugovanja u njemu", ovako se od­govoriti: Vjerovjesnikovo, a. s., rođenje je najveća blagodat nama, a Vjerovjesnikovo, a. s., preselenje na Ahiret je naša naj­veća nevolja (musibet). A šeriat podstiče na izražavanje zahvale na blagodatima, a na strpljenje pri musibetima. Tako še­riat zapovijeda klanje akike pri rođenju djeteta izražavajući time zahvalu i veselje žbog novorođenčeta, dok to ne naređuje prilikom preselenja na Ahiret, čak zabra­njuje i naricanje i pokazivanje očaja.
Šeriatska općenita pravila upućuju na to da je lijepo u mjesecu rebi`ul-evvelu pokazati veselje zbog Vjerovjesnikovog, a. s., rođenja, a ne pokazivati žalost zbog toga što je u tom mjesecu bilo i njegovo preseljenje na Ahiret.

Ibn Redžeb u djelu El-Letaif prekorava rafidije zbog toga što su Dan ašure uzeli za dan tugovanja, jer je u tom danu ubijen hazreti Husejn. Allah i Njegov poslanik, a. s., nisu naredili da se dani stradanja vjerovjesnikā uzimaju kao dani žalosti, pa kako bi se to onda moglo praktikovati u vezi sa nekim ko je ispod stupnja vjerovjesništva?!

Također se i imam Ebu Abdullah Ibnul-Hādž u svom djelu El-Medhal ala amelil-mevlid vrlo precizno izrazio o obilježavanju mevluda. Suština njegovog govora je u tome da on smatra pohvaljenim izražavanje zahvalnosti na blagodatima, a odvratnim i ružnim sve ono što se ubraja u zabranjene i pokuđene stvari.

Držati se lijepih stvari

Šejhu`l-islam, hafiz Ebul-Fadl Ibn Hadžer bio je upitan o obilježavanju mevluda, pa je ovako odgovorio: “Obilježavanje mevluda je novotarija, jer nije preneseno da su to praktikovali ispravni prethodnici (selef-i salih) iz prva tri stoljeće islama. Međutim, obilježavanje mevluda obuhvata mnoge lijepe stvari, ali i one suprotne njima. Za onoga ko se drži lijepih stvari, a izbjegava ružne, za njega je obilježavanje mevluda lijepa novotarija (bid`a hasne), a u suprotnom nije."
Obilježavanje mevluda, po mom mišljenju, može se praktikovati na osnovu čvrstog temelja koji se nalazi u zbirkama Buharije i Muslima, a vezan je za slučaj kada je Vjerovjesnik, a. s., došao u Medinu i zatekao židove da poste Dan ašure. Onda ih je pitao zbog čega to čine, a oni su mu odgovorili da je to dan u kojem je Allah utopio faraona, a spasio Musāa, a. s., pa oni taj dan poste iz zahvalnosti prema Uzvišenom Allahu.

Iz spomenutog slučaja može se izvući zaključak da je zahvaljivanje Allahu u određenom danu zbog određene blagodati koju je u tom danu poslao, ili zbog nevolje koju je u tom danu odagnao, dozvoljen čin. I da se taj dan svake godine može provoditi u zahvaljivanju Allahu, dž. š., kroz razne ibadete: namaz, post, sadaku, učenje Kur'ana, itd. A ima li veće blagodati od slanja Vjerovjesnika, a. s., vjerovjesnika milosti, u tom rebi`ul-evvelskom danu?!
Na osnovu spomenutog događaja, najbolje bi bilo tražiti upravo 12. rebi'ul-evvel, kako bi se propis podudario sa pričom o Musau, a. s., na Dan ašure. Neki obilježavaju mevlud u bilo kojem danu rebi`ul-evvela, a neki i izvan tog mjeseca. To je ono što je vezano za samo utemeljenje obilježavanja mevluda.

A što se tiče načina obilježavanja mevluda potrebno je ograničiti se na ono iz čega se razumije zahvaljivanje Allahu, dž. š. od onoga što smo naprijed spomenuli, kao što je učenje Kur'ana, postavljanje sofre, dijeljenje sadake, recitovanje stihova u pohvalu Vjerovjesniku, a. s., kao i pobožnih stihova koji će pokrenuti srca na činjenje dobrih djela i postizanje ahiretske sreće.

Zabava i veselje na dozvoljen način

Nema štete od onoga što se pri obilježavanju mevluda pridodaje od zabave i veselja ukoliko se to radi na dozvoljen način, jer taj dan zaslužuje da se u njemu osjeća radosno i veselo. Međutim, ukoliko se to čini na način koji je zabranjen (haram) ili pokuđen (mekruh) onda se to mora spriječiti, kao što treba spriječiti i ono što se čini a suprotno je onome što je preče (hilafu`l-evla)."

Utemeljenost obilježavanja mevluda, po mom mišljenju, može se vezati i za slučaj koji, bilježi El-Bejheki od Enesa, r. a., da je Muhammed, a. s., nakon što je postao vjerovjesnikom, za sebe zaklao akiku. Iako se navodi da je to za njega već bio uradio njegov djed Abdu`l-Muttalib, kada mu je bilo sedam dana. Poznato je da se akika ne ponavlja dva puta, pa se iz Vjerovjesnikovog, a. s., postupka može razumjeti da se Vjerovjesnik, a. s., ovim činom htio zahvaliti Allahu, dž. š., na tome što ga je odredio da bude vjerovjesnik milosti svim svjetovima i zakonodavac svom ummetu. Slično ovome je i činjenica da je Vjerovjesnik, a. s., donosio salavat na samog sebe. Zbog svega navedenog lijepo (mustehab) je i nama da iskažemo zahvalnost za njegovo rođenje tako što ćemo se u džemat okupiti, postaviti sofru i činiti druga dobra djela, pokazujući time svoju sreću.

Radost mevludske noći

Vidio sam da je i imam u kiraetima, hafiz Ibn Džezeri, u svome djelu Urfut-ta`rif bil-mevlidi-š-šerif napisao: „Ebu Leheb je nakon smrti bio viđen u snu, i tom prilikom je bio upitan: ’Kako je tvoje stanje?' Odgovorio je: Ja sam u vatri, međutim, svake noći uoči ponedjeljka, olakša mi se, pa se između prstā napijem vode koliko je ovo pokazujući na vršak prsta - a to je zbog toga što sam oslobodio robinju Suvejbu nakon što me je obradovala rođenjem Vjerovjesnika, a. s., i zbog toga što mu je pomogla pri dojenju." Ako je Ebu Leheb kao nevjernik, radi koga je spuštena kur`anska sura koja ga ukorava, dobio nagradu u vatri jer se obradovao te noći kad je Vjerovjesnik, a. s., bio rođen, pa kakvo li je onda stanje muslimana, koji potvrđuje monoteizam (tevhid), koji je od ummeta Vjerovjesnikovog, a. s., kad se obraduje zbog njegovog, a. s., rođenja, pa učini dobrih djela onoliko koliko bude u stanju iz ljubavi prema Vjerovjesniku, a. s.?! Njegova na­grada od Plemenitog Allaha za to će biti da će ga Svojom dobrotom uvesti u džennetske ljepote."

Ibnul-Hādž veli: „Ako neko upita o mudrosti da je Vjerovjesnik, a. s., rođen u ponedjeljak u rebi`ul-evvelu, a ne u mje­secu ramazanu u kome je počelo objavlji­vanje Kur'ana i u kome je Lejletul-kadr, ni u svetim mjesecima (el-ešhurul-hu­rum), niti petnaeste noći Ša`bana (Lejle­tul-berat), niti u petak a niti uoči petka, treba mu odgovoriti sa četiri činjenice.
Prvo: u hadisu je navedeno da je Uzvi­šeni Allah u ponedjeljak stvorio drveće i bilje. U tome postoji velika naznaka, po­što se stvaranjem žitarica, usjeva, voća i drugih plodova produžuje opstanak ljud­skoga roda.

Drugo: riječ rebi znači proljeće, što ukazuje na optimizam i pozitivnu nadu. A Ebu Abdurrahman es-Sakli veli da sva­ki čovjek ima udio od svog imena.
Treće: Kao što je proljeće najumjereni je i najljepše godišnje doba, tako je i Vjerovjesnikov, a. s., šeriat najprihvatljiviji i najljepši zakon.

Četvrto: Mudri Allah je htio da Vjero­vjesnikom, a. s., počasti vrijeme u kojem je rođen, a da je rođen u nekom od oda­branih vremena koja smo naprijed spomenuli, neko bi mogao pogrešno misli­ti da je tim vremenom počastio Vjerovje­snika, a. s.
Ovim i završavam. Neka je potpuna hvala i zahvala Uzvišenom Allahu!
S arapskog preveli: hfz. Nedžad Ćeman i mr. Almir Fatić


[1] Autor ukazuje na hadis Muhammeda, as.: „Ko uvede jedan lijep običaj u islam, imat će za to nagradu kao i nagradu za sve on koji.poslije njega to budu radili, a da se ne umanji njihova nagrada..." (Muslim).
[2] El-Fedžr, 14. ajet

Fetva o kupovini kuća ili stanova na Zapadu putem bankovnih kredita

Fetva o kupovini kuća ili stanova na Zapadu putem bankovnih kredita      


(Fetva Evropskog vijeća za fetve i istraživanja, Izvor: FIKH MUSLIMANSKIH MANJINA, dr. Jusuf el-Kardavi, Izdavač: Libris, Sarajevo, 2004.)

kucaMeđu ovim fetvama je zajednička i vrlo važna fetva koju je izdalo Evropsko vijeća za fetve i istraživanja na svom četvrtom zasjedanju, održanom u gradu Dablinu u Republici lrskoj, mjeseca redžepa 1420. h.g., odnosno oktobra 1999., a ovo je tekst te fetve:
Vijeće je razmotrilo tematiku koja je svojom važnošću potpuno zaokupila Evropu i zapadne zemlje, a ona se tiče problema kupovine stanova i kuća putem kredita koji poteže za sobom kamatu u nekoj od klasičnih banaka. Vijeću je na uvid predano nekoliko dokumenata koji su sačinjeni na ovu temu, što oponenata, što onih koji to podržavaju. Svi ovi dokumenti su pročitani pred Vijećem i potom su ih svi članovi Vijeća podrobno prokomentarisali, zatim se većina članova složila o slijedećem:
  1. Vijeće potvrđuje konsenzus ummeta o tome da je kamata strogo zabranjena te da je ona jedan od sedam velikih grijeha koji odvode u propast i prema čijim je počiniocima proglašen rat od Allaha i Njegovog Poslanika, te podržava ono što su utvrdili Akademije islamskog prava da bankovne koristi (beneficije, kamatne stope) nisu ništa drugo nego kamata koja je zabranjena.
  2. Vijeće poziva muslimanske sinove koji žive na Zapadu da ulože maksimalne napore kako bi iznašli Šerijatom dopuštene zamjene u koje nema nikakve sumnje, poput prodaje profita (dionica) koji koriste islamske banke, ili osnivanje islamskih kompanija koje će izgrađivati stanove i kuće i prodavati ih pod povoljnim uvjetima, pristupačnim većini muslimana, i tome slično.
  3. Vijeće, također, poziva islamska udruženja u Evropi da ostvare neku vrstu dijaloga sa postojećim evropskim bankama kako bi ovaj način poslovanja preobratili u Šerijatom prihvatljivu formu, poput prodaje na rate, gdje je cijena uvećana shodno dužini vremenskog perioda. Ovakav način poslovanja bi privukao veliki broj muslimana, koji bi bili spremni sarađivati na ovakvom principu, a tako se već postupa u nekim evropskim zemijama, gdje nailazimo na veliki broj zapadnih banaka koje otvaraju svoje filijale u islamskim i evropskim zemljama i koje posluju shodno propisima islamskog prava. Ovakav siučaj imamo u Bahreinu i drugim zemijama. Također, Vijeće može u tome pitanju pomoći tako što de uputiti poziv ovim bankama da promijene svoj način poslovanja prema muslimanima.
  4. Ako se ni jedno ni drugo od navedenog u sadašnjem vremenu ne može ostvariti, onda Vijeće, u svjetlu šerijatskih pravila, načela i uvažavanja situacije, ne smatra zabranjenim pribjegavanje ovom načinu poslovanja, a to je uzimanje kredita sa kamatom kako bi musliman sebi kupio kuću i utočište za svoju porodicu. Ovo pod uvjetom da on nema drugu kuću koja zadovoljava navedene potrebe te da mu ta kuća bude osnovno prebivalište i pod uvjetom da nema viška novca kojim bi mogao kupiti kuću a da ne pribjegava kreditu.
Vijeće je utemeljilo ovu svoju fetvu na dva osnovna stajališta.
Prvo stajalište:
To je pravilo da nužne situacije dozvoljavaju inače zabranjene stvari, oko kojeg postoji potpuna saglasnost. Ovo pravilo je izvedeno na osnovu kur'anskog teksta. Ovo se spominje na pet mjesta u Kur'anu. Jedno od njih su i riječi Uzvišenoga u suri El-En'am: „... On vam je već objasnio šta vam je zabranio, osim kad ste primorani.“ (El-En'am,119.) To su, također, riječi Uzvišenoga u istoj suri nakon što su spomenuta zabranjena jela: „...A onome ko bude primoran, ali ne iz želje već samo toliko da glad utoli, Gospodar tvoj će doista oprostiti i milostiv biti.“ (El-En'am, 145.)
Na osnovu ovoga pravnici su izveli pravilo da potreba može dostići stepen nužnosti, bez razlike bila individualna ili opća.
Potreba ako se ne ostvari, musliman će biti u teškoći, iako on i dalje može živjeti, suprotno nužnosti bez koje musliman ne može živjeti. Uzvišeni Allah je podigao sa ovoga ummeta poteškoće tekstovima u Časnom Kur'anu, gdje kaže Uzvišeni u suri El-Hadždž: „I u vjeri vam ništa teško nije propisao.“ (El-Hadždž, 78.) i također u suri El-Maide: „Allah ne želi da vam pričini poteškoće.“ (EI-Maide, 6.)
Stan koji od muslimana otklanja poteškoće je prostor koji njemu odgovara, dovoljno prostran i sa svim pratećim stvarima kako bi bio stan u pravom smislu riječi.
lako je Vijeće svoju fetvu zasnovalo na pravilu nužnosti ili prijeke potrebe koja dostiže stepen nužnosti, ono nije zaboravilo drugo dopunsko i regulativno pravilo, da je ono što je dopušteno u nužnosti, dopušteno shodno stepenu nužnosti. Stoga, Vijeće nije dozvolilo kupovinu kuća kako bi se time trgovalo. Dom je nesumnjivo nužna potreba muslimanske porodice i muslimana kao individue. To je jedna od Allahovih blagodati koje je podario svojim robovima, pa kaže Uzvišeni: „Allah vam je od kuća vaših domove načinio.“ (En-Nahl, 80.) Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, također je prostrani dom definisao jednim od tri ili četiri faktora sreće.
Iznajmljeni stan ne udovoljava svim potrebama čovjeka muslimana, niti se on u njemu komotno osjeća, pogotovu što mu teško pada što mora plaćati kiriju nemuslimanu. Godinama ostane plaćajući kiriju i, pored toga, ne posjeduje nijedan kamen. Zato strepi da kad dobije više djece ili kad ga posjeti više gostiju može biti izbačen, iii kad ostari i kad njegovi prihodi prestanu, može očekivati da bude izbačen na ulicu. Pribavljanje stana u posjed rješava muslimana ove brige, kao što, musliman može izabrati stan blizu džamije ili islamskog centra ili čak islamske škole. To daje priliku muslimanskoj skupini da se međusobno zbliži u jednom komšiluku i da osnuje malo muslimansko društvo unutar velikog neislamskog, gdje će se njihova djeca međusobno upoznavati i tako jačati međusobne veze i gdje će jedni drugima pomagati da žive u okrilju islamskih shvatanja i njegovih visokih načela.
Posjedovanje vlastitog doma pruža, također, mogućnost muslimanu da ga organizuje onako kako odgovara njegovoj vjerskoj i društvenoj potrebi. Pored ove individualne potrebe svakoga muslimana, postoji i opća potreba muslimanske zajednice koja živi kao manjina van islamskog svijeta. Ona se ogleda u nastojanju da se poprave uvjeti u kojima žive kako bi se njihov životni standard povećao i kako bi bili dostojni i spremni da pripadnu najboljem ummetu koji se među ljudima ikad pojavio, te kako bi osvanuli kao svijetli primjer islama pred nemuslimanima. Također, ova potreba se očituje u nastojanju da se oslobode ekonomskih pritisaka kojima su izloženi kako bi se mogli odazvati važnom pozivu da've i kako bi mogli dati svoj doprinos u općoj izgradnji društva. Sve ovo podrazumijeva da se musliman ne može čitavog života mučiti kako će platiti kiriju za iznajmljeni stan i kako će platiti troškove života, nikako ne nalazeći priliku da bude na usluzi svome narodu i da pozove druge svojoj vjeri.
Drugo stajalište (koje upotpunjava prvo, osnovno):
To je stajalište koje je zauzimao imam Ebu-Hanife i njegov učenik Muhammed bin el-Hasen Eš-Šejbani. Na osnovu njega se donose fetve u hanefijskom mezhebu. Također, to je stajalište Sufjana Es-Sevrijja i Ibrahima En-Nehaija. To je i jedna od predaja Ahmeda, kako to navode neki pripadnici hambelijskog mezheba, da je dopušteno poslovati putem kamate i drugih oblika nedozvoljenih ugovora između muslimana i nemuslimana van islamskih zemalja (daru-l-islama). Također je lbn Tejmije ovakav stav smatrao ispravnim.
Ovdje se daje prednost postupanju po hanefijskom mezhebu zbog nekoliko gledišta, kao što su:
  1. Musliman nije dužan provoditi šerijatske propise koji se tiču politike, ekonomije, društvenog života i druge njima slične koji se tiču općeg poretka u društvu koje ne vjeruje u islam. On to, zapravo, nije u mogućnosti, a Allah, džellešanuhu, nikoga preko njegovih mogućnosti ne opterećuje. I zabranjenost kamate je jedan od ovih propisa koji se tiču identiteta zajednice i filozofije države te njenog društvenog i ekonomskog pravca. Od muslimana se zahtijeva da provodi propise koji se tiču lično njega kao individue, poput propisa obredoslovlja (ahkamu-l-ibadat), te propisa vezanih za ishranu, piče, djecu te onih propisa koji se tiču braka, razvoda, vraćanja žene, iddeta (period koji ženu čeka nakon razvoda), nasljedstva i drugih propisa koji se tiču porodičnog prava. Tako, ako bi mu i ovi propisi bili zabranjeni i on nikako ne bi bio u prilici upražnjavati svoju vjeru, onda mu je dužnost da učini hidžru u Allahovu prostranu zemlju, ako je to ikako moguće.
  2. Ako musliman u nemuslimanskim zemljama ne bi poslovao putem ovih neispravnih ugovora, među kojima je svakako i kamata, to bi ga dovelo u situaciju da njegova privrženost islamu bude uzrok njegovog slabog ekonomskog stanja ili finansijskog kraha. Islam, ustvari, treba jačati muslimana, a ne da ga čini slabim i da mu blagodati povećava a ne umanjuje, te da mu koristi a ne da mu šteti. Neki od uleme prethodnika (selef) su za dopuštenost nasljeđivanja muslimana od nemuslimana kao dokaz naveli hadis: „Islam povećava, a ne umanjuje“, odnosno povećava muslimanu blagodati i ne umanjuje ih.
    Njemu sličan je i hadis: „Islam uzdiže, a ne ponižava“. Jer, musliman bi, kad ne bi poslovao putem ovih ugovora s kojim su oni zadovoljni, bio prinuđen da ono što se od njega traži, a da nasuprot ne daje ništa, jer on od ovih ugovora i zakona mora provoditi sve one koji mu nalažu da plaća obaveze i dugove, a ne provodi ih gdje bi on mogao nešto zaraditi, tako da on uvijek ima račune, a nikad zaradu.
    Ovako bi musliman uvijek ostao finansijski potčinjen zbog svoje privrženosti islamu, a islam nema cilj da onoga ko mu je dosiledan učini potlačenim iii da ga prepusti nemuslimanu daleko od islamskih zemaija koji će mu krv popiti i od njega se okoristiti, dok de muslimanu u isto vrijeme biti zabranjeno da se okoristi poslujući s nemuslimanom u svijetu vladajućih pravila, koja su od njih autoritativna. A ono što se navodi da hanefijski mezheb dopušta poslovanje s kamatama samo u slučaju i davanja (plaćanja), jer musliman u davanju (plaćanju) nema nikakve koristi i da oni ne dozvoljavaju poslovanje putem neispravnih ugovora osim pod dva uvjeta: prvi, da musliman u njima ima korist, drugi da prilikom poslovanja ne bude obmane ili varanja nemuslimana, pa makar musliman od njih i ne imao koristi.
    Odgovor na sve to glasi: Ovo nije ispravno, kao što na to ukazuju riječi Muhammeda bin El-Hasana Eš-Šejbanija u djelu „Es-Sejr el-kebir“, te također općenitost stavova prijašnje uleme ovoga mezheba, kao što se, također, ovdje musliman, iako plaća kamatu, okoristio, jer na kraju putem kamate postaje vlasnik stana.[1]
Muslimani koji žive u ovim zemljama su mi lično potvrdili, usmenim putem, a drugi putem dopisa, da su rate koje vraćaju bankama u visini kirije koju plaćaju gazdama, čak su nekad i manje. To znači da kad bismo mi ovdje zabranili poslovanje s bankom putem kamate, onda bismo zabranili muslimanu da sebi i svojoj porodici stekne u posjed kuću, a stan je jedna od fundamentalnih potreba, kako to islamski pravnici definiraju.
Često može dvadeset iii trideset godina ili čak i duže plaćati kirija i na kraju ne posjeduje ništa, dok, na drugoj strani, za oko dvadeset, možda i za manje godina, može dobiti kuću u vlasništvo.
Čak i kad ovakav način poslovanja ne bi bio dopušten u mezhebu Ebu-Hanife i kod onih koji se slažu s njim, bio bi dozvoljen kod svih zbog potrebe koja nekad može dostići stepen nužnosti, radi koje inače zabranjena stvar postaje dopuštenom. Pogotovu što u ovom slučaju musliman ne jede kamatu, već daje da se jede, odnosno on plaća kamatu, a ne uzima je za sebe, jer se zabrana u osnovi odnosi na „jedenje kamate“, kao što to kaže kur'anski ajet. Davanje drugom da koristi (jede) kamatu je zabranjeno radi preventive, kao što je zabranjeno da se ona zabilježi i da joj se svjedoči. Sve to spada u „zabranu načina“ (sredstava), a ne u „zabranu krajnjih ciljeva.“ Poznato je da je „jedenje kamate“ zabranjeno i da nikako ne može biti dopušteno, ali davanje da se ona koristi (jede), odnosno plaćanje kamatnih stopa, može biti dopušteno prilikom velike potrebe. To je, također, definicija islamskih pravnika kojom dozvoljavaju podizanje kredita sa kamatom, ako su pred muslimanima zatvorena sva vrata halala.
Jedno od poznatih pravila koje treba istaknuti glasi: „Ono što je zabranjeno u svojoj biti ne biva dopušteno osim u nužnoj situaciji, dok ono što je zabranjeno iz preventive biva dopušteno prilikom potrebe“. A Allaha molimo da nas uputi.


[1] Vidi fetvu šejha Ez-Zerka koja je već navedena i njegovo objašnjenje stava hanefijskog mezheba o tom pitanju.

Čvrsto stajanje u poslušnosti Allahu

  Čvrsto stajanje u poslušnosti Allahu Sva hvala pripada Allahu, Gospodaru svih svjetova. Neka je salavat i selam na Poslanika, njegov u ...