May 28, 2010

Smisao klanja kurbana

Smisao klanja kurbana
 
Približava se Kurban-bajram, naš blagdan koji je vezan za hadždž i kurban.Danas ću vam govoriti o smislu klanja kurbana, tom lijepom islamskom vadžibu. Vi znate da kurban datira od prvih ljudi na Zemlji. Kur'an spominje kurbane Ademovih, a.s., sinova, Habila i Kabila. 

Habilu, koji je zaklao kurban iz čista nijjeta, u ime Boga, i kome je Bog bio stalno na umu, kurban je bio primljen, a Kabilu, koji je bio zavidnik i nezahvalnik, a kasnije ubica, kurban nije bio primljen.
Od toga doba ljudi su se razdijelili: jedni su svoj život podredili Bogu, tj. žive u poslušnosti Gospodaru svega, za sta kao simbol prinose žrtvu, a drugi su odlučili da svoj život ne podrede Bogu, tj. da ga žive u ime nečeg drugog.

Zatim vam je poznato kako su poslanici Ibrahim i Ismail a.s., reafirmirali klanje kurbana i da se za imena ovih dvaju poslanika kurban najčešće veže. Još ću vam naglasiti da sljedbenici svih religija prinose, u ovom ili onom vidu, žrtvu Bogu ili božanstvu u koga vjeruju. Najčešće vjeruju da će tom žrtvom umilostiviti njihovo surovo i bezobzirno božanstvo.

Islam odbacuje takve predstave o Bogu i takve namjere prilikom prinošenja žrtve. Prije svega, Bog nije onakav kakvog ga oni ili ma ko drugi zamišlja. Islam sve čini da bi razlučio ljudsku predstavu Boga od onog kako Bog Sebe opisuje u svojim Objavama. To je temelj islama, koji strogo razlučuje sferu božanskog od sfere ljudskog. Svaka ljudska predstava Boga je širk ("pripisivanje Bogu druga") kao sto su širk svaki motiv i svako djelo koji nisu učinjeni u ime Njega.

Sljedeći ajet o tome jasno govori: "Do Allaha neće doprijeti meso kurbana i krv njihova ali će Mu stići iskreno učinjena dobra djela (et-takva) vaša; tako vam je kurbane potčinio da biste Allaha veličali zato što vas je uputio. I obraduj one koji dobra djela čine! (EL-Hadždž, 37.)"

Sad ćemo se ponovo prisjetiti sinova Ademovih, a.s., i citiraćemo ajet u kome stoji da Allah, dž.š., prima kurban samo od muttekija, onih kojima je Allah, dž.š., stalno na umu, koji ispunjavaju sve Njegove propise i klone se Njegovih zabrana, koji ništa ne čine što bi bilo u suprotnosti sa Allahovom voljom, ništa sto nije u ime Njega.

"I ispričaj im priču o dvojici Ademovih sinova, onako kako je bilo, kad su njih dvojica žrtvu prinijeli. Pa kad je od jednog bila primljena, a od drugog nije, ovaj je rekao: "Sigurno ću te ubiti!" - "Allah prima samo od muttekija," reče onaj. (El-Ma'ide, 27.)"

Svrha klanja kurbana je višestruka, kao i kod svakog čina u islamu. Kurban se kolje iz ljubavi prema Allahu, Darodavcu svega. On, prije svega, simbolizira čovjekovu odanost i poslušnost Bogu, spremnost da se strpljivo ustraje na Njegovom putu kroz čitav život. Ko ne izvršava Allahove propise, farzove, a kolje kurban, on laže Bogu i od svog kurbana, a Allah to najbolje zna, nema ništa. Jedan naš alim je, analogno hadisu u kome stoji da ima klanjača koji od svog namaza nemaju ništa osim pokreta i postača koji od svog posta nemaju ništa osim gladovanja i žeđi, smatra da ima onih koji kolju kurban, a od njega nemaju ništa. Mi ne želimo povrijediti osjećanja nekih naših muslimana! Ne želimo ih demoralizirati, razočarati ili, ne daj Bože, odvratiti od klanja kurbana. Zašto im ne objasniti islamske propise? Ubjeđeni smo da ih ima kojima smislovi islama nisu poznati, pa im tako nije ni poznato zbog čega je kurban vadžib. Sudeći prema skrušenosti koju pokazuju dok kupuju, vode ili kolju ovna, može se reći da su to vjernici islama, ali je neshvatljivo zašto ti isti ljudi ne klanjaju, ne poste i sl. Oni, nažalost, misle da je klanje kurbana takav čin koji će ih, bez izvršavanja ostalih Allahovih propisa uvesti u Džennet. Međutim, takvi naši muslimani se igraju Božijim propisima. Oni kroje kapu, a nisu skrojili odijelo.

U današnjoj hutbi - pošto će i iduća, ako Bog da, biti vezana za kurban - naglasićemo još jednu svrhu klanja kurbana, a to je uspostavljanje harmonije u međuljudskim odnosima. Braćo i sestre u islamu, vi znate da se dio kurbana (po mogućnosti što veći dio, ali sunnet je bar jedna trećina) dijeli susjedima, muslimanima ili nemuslimanima, svejedno. Potrudite se da vašim kurbanima predstavite toleranciju i toplinu naše uzvišene vjere, koja je otvorena prema drugima i potrudite se da kurbanom izrazite vašu komšijsku ljubav.

Samo ukoliko ispune gornje uvjete naši kurbani biće naše jahalice preko Sirat-ćuprije. 

Aiša, r.a., pripovijedala je da je Muhammed, s.a.v.s, rekao: "Najbolje čovjekovo djelo i ono što Allah najviše voli na Kurban-bajram je prolijevanje kurbanske krvi." Doista će kurban na Dan stajanja (Jevmu-l-kijameh) doći sa svojim rogovima, vunom i papcima. Zaista kurbanska krv stigne Allahu prije nego što padne na zemlju, pa zato lijepo postupajte sa kurbanima" (Ibn Madždže i Tirmizi) 

Sunnet je da čovjek lično zakolje ili bar da prisustvuje klanju kurbana. Od Ebu Seida, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao svojoj kćeri: "Fatima, stani do svoga kurbana i posmatraj ga, jer prije nego što prva kap njegove krvi kane tebi će biti oprošteni prijašnji grijesi." Ona upita: "Božiji Poslaniče, samo nama ili nama i muslimanima?" "Nama i muslimanima", odgovori Poslanik."

Klanje kurbana u ime Boga ili prisustvovanje tom klanju oplemenjuje čovjekovu dušu u duhu islama. To je jedan sintetski doživljaj. Na jednoj strani je jedan de facto grub čin, a na drugoj strani, kad šikne mlaz krvi i lijepe oči životinje počnu da se gase, rađa se milost, sažaljenje. Poslije toga se, dok kurban izdiše, klanjaju dva rekata nafile. Čovjek je uzbuđen i iz njegova srca poteknu najdublje dove zahvalnosti Bogu, molitve da Bog oprosti grijehe, da kurban bude primljen, da bude spas na Sudnjem danu itd. 

Braćo i sestre u islamu, samo islam daruje takve doživljaje. Taj bogati duševni sklop prilikom klanja kurbana zahtijeva duži opis. Osnovno je u njemu što klanje kurbana čovjeka ne udaljuje, već ga približava surovosti života pred kojom musliman ne smije zatvarati oči i istovremeno mekša njegovo srce, povezujući ga sa Alemi-gajbom, Nevidljivim svijetom. Mi znamo da samo mehko srce čini dovu Allahu da je samilosno prema svim korisnim živim bićima i da je osjetljivo na kršenje Božije pravde, i samo sa osjećajem za nju u svakom postupku.

Muslimani nisu ni vegeterijanci ni pacifisti. Oni se koriste blagodatima kojima je Allah obasuo ljudski rod, pa i mesom, i to u skladu sa Allahovom voljom, a sa životom se hrabro suočavaju. Kurbansko meso je primjer halal-mesa, čiste hrane koja oplemenjuje. Ljudi govore da je kurbansko meso najukusnije meso. S tim u vezi citiracemo nekoliko stihova iz Rumijeve Mesnevije:
Nauka i mudrost povećavaju se samo od halal-zarade. Kako može biti nauka bez mudrosti, a ljubav bez profinjenosti?

Zavist, spletkarenje, neznanje i nehaj (gaflet), ako su u tebi, pojavljuju ti se od hrane. To nek znaš! Zalogaj (lokma) je sjeme, a misli su plodovi ...

Od halal zalogaja u tebi će se roditi žudnja da budeš pokoran Bogu i misao kako ćeš otići sa ovoga svijeta.

Nekoliko hadisa potvrdiće neke stavove današnje hutbe i upotpuniće naše znanje o kurbanu:

"Vlasnik kurbana ima dobro djelo (haseneh) za svaku dlaku kurbana". "O ljudi, koljite kurban i računajte na nagradu za njegovu krv, jer doista kurbanska krv, iako pada na zemlju, na čuvanju je kod Moćnog i Uzvišenog Allaha" (Taberani).
"Ko bude u mogućnosti da zakolje kurban, a ne zakolje ga, neka ne prisustvuje našim musallama" (Hakim). "Na Kurban-bajram Allahu je najdraže da se novčanice potroše za kurban."(Taberani). 

Bože naš, Darodavče svega, primi naše kurbane, učini da oni budu naše jahalice preko pravedne Sirat-ćuprije! Amin!

No comments:

Post a Comment

Khutbah: Being Firm in Obeying Allah

via IFTTT