Poslanikovi savjeti današnjim muslimanima
Predavanje; 12 Feb 2011. 09 Rebiul Evvel 1432
Da li nam je Poslanik a,s, išta govorio o ponašanju prilikom odjevanja i obuvanja? Da li islam išta govori o ovim vrlinama, kako gleda na to naša vjera dini islam?
Dini islam je u ovom segmentu života pokazao da se brine o svojim sljedbenicima, jer im čuva moralnu i duhovnu dimenziju (stranu). Jer islam se brine kako će čovjek musliman da izgleda da se malo pozabavi svojim izgledom, dakle čuva ne samo fizičku stranu zrdavlja nego i onu drugu koja je bitnija a to je morala.
Odjećom se pokrivaju sva stidna mjesta, koja su i ujedno ukras ljudskih bića (muškaraca i žena), dakle sa odjećom prekriva svoje tijelo a sa čestitošću pokriva svoju dušu.
Rekao je Uzvišeni u suri El-E'araf 26; ''O sinovi Ademovi, dali smo vam odjeću koja će pokrivati stidna mjesta vaša, a i raskošna odijela, ali, odjeća čestitosti, to je ono najbolje. To su neki Allahovi znakovi (dokazi) da bi se oni opametili''.
Ovaj ajet nas upućuje na važnost pokrivanja ljudskog tijela, i odjeće koja je neophodna u našem dnevnom životu. Jer suprotno tome je golotinja, koja je prirođena životinji. Jer će čovjek težiti ka razgolićavanju samo onda kad padne na nivo hajvana. Jer opravdavanje razgolićavanja i da je to izraz ljepote, simbolizira da je čovjek izgubio ukus ljudskosti.
Kao što se iz ovog ajeta razumije i da Allah dž,š, spominje dvije vrste golotinje; a to je fizička i duhovna. I naređuje pokrivanje i jedne i druge. Onaj ko uradi suprotno tj; razgolićava se i ne želi da pokrije svoje tijelo on se pokorava šejtanu, a pogledajmo ovaj ajet kako nas upozorava, da ne budemo kao naš otac Adem.
''O sinovi Ademovi, neka vas nikako ne zavede šejtan kao što je roditelje vaše iz Dženneta izveo, skinuvši s njih odjeću njihovu da bi im stidna mjesta njihova pokazao! On vas vidi, on i vojske njegove, odakle vi njih ne vidite. Mi smo učinili šejtane zaštitnicima onih koji ne vjeruju''. Sura El-E'araf 27.
v Da li islam sugerira na boje?
Dini islam preferira odjeću koja se ne ističe svojom bojom, kako se pojedine osobe ne bi isticale i uzdizale nad drugima. Posebno se odnosi na izrazito žutu i izrazito crvenu, kojom se osoba izdvaja od drugih. Abdullah bin Amr r,a, prenosi da Poslanik a,s, nije odgovorio na selam čovjeku koji je prošao u crvenoj odjeći pored Poslanika a,s''[1].
Zatim postoje predaje u kojim se spominje da je Poslanik a,s, nosio crveni ogrtač, što jasno ukazuje da je crvena boja dozvoljena (nije zabranjena) muškarcima. Zna se takođe da je Poslanik a,s, imao i zeleni ogrtač, crni od vune, crni turban. Ali njegova boja je bila bijela, te je nju i najviše preferirao. Dažbir bin Semure prenosi da je Poslanik a,s, ''Oblačite bijelu odjeću, jer je najčistija i najbolja, a umotavajte i vaše umrle u bijelo''[2].
v Da li islam govori išta o obalčenju lijepe odjeće ili ne?
Svako čovjek treba se potruditi da oblači što ljepšu odjeću, posebno kad klanja namaz, i kad odlazi u džamiju. Prisjetimo se onog ajeta kojeg smo spomenuli na samom početku, u suri El-E'araf 26; ''O sinovi Ademovi, lijepo se obucite kad hoćete namaz da obavite''.
Allah dž,š, voli lijepo, zato Poslanik a,s, kaže u hadisu kog prenosi Ebu Seid r,a; ''Allah je, uistinu lijep, i voli ljepotu, i voli da se vidi trag Njegove blagodati na Njegovom robu''[3]. Poslanik a,s, nije volio da neko oblači bijednu odjeću i ružnu, ukoliko se ima mogućnosti lijepo obući.
Ebu Ahves prenosi od svog oca koji je rekao; ''Došao sam Poslaniku a,s, u bijednoj odjeći, pa mi je rekao; Imaš li ti uopće imetak? Rekao sam imam! Upitao me; od čega ti je taj imetak? Rekao sam; Allah mi ga dao od deva, ovaca i konja! Reče Poslanik a,s,; kad ti Allah dadne imetak, neka se na tebi vidi trag Njegove blagodati''[4].
v Poslanik a,s, savjetuje kad se oblači odjeća da se prouči dova. Koja je to dova?
Prilikom oblačenja odjeće lijepo je proučiti dovu, a pogotovo ako se oblači nova odjeća, Ebu Seid el-Hudri r,a, prenosi da je Poslanik a,s, kada bi oblačio novu odjeću, nazvao bi je njenim imenom, ogrtač, jakna, bunda itd, a zatim bi proučio; ''Allahume lekel hamdu! Ente kesevtenihi, es'eluke hajrehu ve hajre ma suni'a lehu, ve e'uzu bike min šerrihi ve šerri ma suni'a lehu!''.
Allahu moj, neka je Tebi hvala! Ti si mi ovu odjeću dao, pa Te molim za njeno dobro i dobro za koji je proizvedena, a utječem Ti se od njenog zla i zla za koji je proizvedena. Čak se spominje da onaj ko obuče odjeću i prouči dovu opraštaju se grijesi; Muaz bin Enes prenosi od Poslanika a,s, da je rekao; ''Ko obuče odjeću, pa prouči; El-Hamdu lillahilezi kesani haza sevbe ve razakanihi min gajri havlin minni ve la kuvvetin''. Hvala Allahu ! Koji me je odjenuo ovom odjećom i opskrbio me bez moje moći i pomoći, ''bit će mu oprošteni prethodni grijesi koje je počino''[5].
Isto Poslanik a,s, nam savjetuje da ako neko obuče novu odjeću da mu uputimo dovu. Tako da osoba koja je obukla novu odjeću osjeti bereket u toj odjeći, tako je Poslanik a,s, učinio kada je Ummu Halid r,a, obukla novu odjeću rekao; ''Ebli ve ahliki[6]! (nosila je i poderala je), ili ''Tubli ve juhlifullahu teala''[7]. (iznosio je, a Allah te novom počastio).
v Takođe Poslanik a,s, nam savjetuje da kad skidamo odjeću, opet trebamo nešto proučiti a šta to?
Treba proučiti; ''Bismillahilezi la ilahe illa hu''. Što znači ''U ime Allaha pored kojeg drugog boga nema''. Dakle da bi se postavio zastor između džina i ljudskog avreta (stidnog mjesta).
v Što se tiče odjeće koja je zabranjena muškarcima ovog ummeta je svila, kao i od nakita zlato.
Medicinska istraživanja potvrđuju da je veći broj ili procenat muškaraca oboljelih od prostate među onima koji nose zlato i zlatni nakit, a najvjerovatnije će doći do rezultata štetnosti nošenja svile za muškarce i njihovo tijelo. Omer ibn el-Hattab r,a, da je Poslanik a,s, rekao; ''Nemojte oblačiti svilenu odjeću, jer onaj koje bude oblačio na ovom svijetu, bit će mu uskraćeno na ahiretu''[8].
Ebu Musa el-Eš'ari r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; ''Svilena odjeća i zlato su zabranjeni muškarcima mog ummeta, a dozvoljeni ženama''[9].
Ebu Malik El-Ešari r,a, prenosi od Poslanika a,s, da je rekao; ''Zasigurno će biti u mome ummetu ljudi koji će proglašavati da je zinaluk (blud) i nošenje svile (muškarcima) dozvoljeno (halal)[10].
Enes r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; ''Kada moj ummet počne raditi pet stvari zaslužiće propast; kada se među njima proširi proklinjanje (kletva). Počnu piti alkohol, oblačiti svilu, počnu slušati pjevače i pjevačice, kad se ljudi zadovolje ljudima, a žene ženama''[11].
v Takođe Poslanik a,s savjetuje da kad se oblačimo da dajemo prednost desnoj strani, a kad se izuvamo da prvo izujemo lijevu stranu.
Poslanik a,s, je preferirao desnu stranu u svemu, izuzev ulaska u toalet i izlaska iz njega. Aiša r,a, kaže; ''Allahov Poslanik a,s, je uvjek davao prednost desnoj strani; prilikom uzimanja abdesta, obuvanja obuće i prilikom češljanja''[12].
Ebu hurejre r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; Kada oblačite odjeću i kada se abdestite, počnite s desnom stranom[13].
v Poslanik a,s, nam je zabranio poistovjećivanje muške sa ženskom odjećom i obratno:
Ne smiju muškarci oponašati žene, niti žene smiju oponašati muškarce, kad je riječ o odjeći. Abdullah ibn Abbas r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; Allahov Poslanik a,s, je prokleo muškarce koji oponašaju žene i žene koje oponašaju muškarce.[14]Od Ebu Hurejre r,a, se prenosi da je Poslanik a,s, Takođe Poslanik a,s, ej prokleo čovjeka koji oblači odjeću žene i ženu koja oblači odjeću muškaraca.[15]
v Poslanik a,s, je zabranio da čovjek hoda s jednom obuvenom nogom:
Pogledajmo do koje mjere Poslanik a,s, se brine o nama, dakle zabranio je oponašanje luđaka koji hodaju s jednom obuvenom nogom. Ebu Hurejre r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; Nemojte hodati s jednom obuvenom nogom. Obucite obuću na obje noge ili je s obje skinite''.[16]
Drugi dio predavanja 13 Feb 2011. 10 Rebius Sani 1432
v Poslanik a,s se brine i o spavanj svojih sljedbenika:
Evo do koje mjere dini islam ide, čak objašnjava kako se spava, zar smo zaista toliko zaostali da neznamo ni da spavamo ili je riječ o sasvim nečemu drugom. To ćemo saznati u nastavku!
Nama je svima poznato i to je očevidno, postojanje dana i noći! A što je to tako, zašto nije uvjek dan ili uvjek noć? Zato imamo odgovor u Kur'anu, jer Onaj Koji je Stvarao čovjeka, da radi na ovom dunjaluku da gradi, da bude namjesnik, Taj Stvaraoc je odredio kada će se čovjek odmoriti i u kom vremenu.
U suri Nebe' 9-10 ajet; ''I san vaš počinkom učinili i noć pokrivačem dali, i dan za privređivanje odredili''. Koliko nam znači ako se dobro naspavamo, kako budemmo raspoloženi, u suprotnom ako se nismo naspavali priroda nam je takva da smo nervozni, ljuti, i arogantni.
A kako i nebi kad smo zamjenuli sistem spavanja i rada, mi radimo suprotno onome što je Allah dž,š, odredio, a to je da se po danu radi, a noću odmara, jer je noć za odmor za dušu, i tijelo, odmor za nerve.
v Poslanik a,s, nam savjetuje da se abdestimo kad krenemo spavati:
El-Beraa bin Azib r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; ''Kada pođeš na spavanje, uzmi abdest kao što uzimaš za namaz''.[17] Jer ako se desi smrt osoba odlazi Gospodaru s abdestom. Osoba koja sanja ili snovi osobe s abdestom su istinitiji, i smanjuje šejtansko došaptavanje prilikom spavanja.[18]
Mudžahi prenosi od Ibn Abbasa r,a, da je rekao; Nemoj zanoćavati bez abdesta, jer će duše biti proživljene onakve kakve su i usmrćene. Od Ebu Umame el-Bahilija r,a, se prenosi da je Poslanik a,s, rekao; Ko legne s abdestom i bude zikr činio dok ga san ne savlada, neće se prevrnuti ni jedanput u toku sna, moleći Allaha za dunjalučko ili ahiretsko dobro, a da mu On to ne usliša.
v Kad ležemo trebamo leći na desnu stranu:
Tako je i sam Poslanik a,s, radio i savjetovao i drugima da to isto reade. Poslanik a,s, je rekao; Zatim lezi na svoju desnu stranu.[19] A ako pogledamo sa zdravstvenih aspekata vidjet ćemo da je to jedan od njih, jer je za tijelo bolje i zdravije spavanje na desnoj strani.
v Poslanik a,s, nam zabranjuje da spavamo na stomaku:
Ebu Hurejre r,a, prenosi od Poslanika islama da je rekao; kad je upozoravao jednog ashaba koji je spavao na sofi njegove džamije na stomaku; ''Allah, uistinu, mrzi ovaj položaj''.[20]
Ovaj način ili položaj spavanja je štetan po čovjeka i njegovo zdravlje, kako to medicina otkriva, samo što su malo zakasnili, a mi muslimani neuki. Jer je Poslanik to rekao prije 14 stoljeća tačnije 1432 g.
Ebu Umame prenosi da je Poslanik a,s, upozorio da se ne spava licem i stomakom okrenutih ka Zemlji, naglasivši; To je džehenemsko spavanje'.[21] Dakle evo još jednog razloga zbog čega treba izbjegavati spavanje na stomaku.
v Stavljanje desne ruke ispod obraza:
Huzejfe r,a, prenosi od Poslanika a,s; Kada bi Poslanik a,s, legao u postelju, stavio bi desnu ruku ispod svog obraza.[22]
v Trebali bi i dovu proučiti prilikom lijeganja:
Poslanik a,s, je učio više dova prilikom lijeganja, ja ću navesti same neke; el-Bera bin Azib prenosi da je Poslanik a,s, kada bi krenuo u postelju lijegao na desnu stranu i učio; Allahume eslemtu nefsi ilejke, ve vedždžehtu vedžhi ilejke, ve fevvedtu emri ilejke, ve eldže'tu zahri ilejke, ragbeten ve rahbeten ilejke, la meldže'e ve la mendža minke illa ilejke. Amentu bi Kitabike elleezi enzeltehu ve bi Nebijjike elezi erseltehu. Ili u drugoj predaji od Huzejfe r,a,; Allahume bismike emutu ve ahja.
v Takođe Poslanik a,s, savjetuje svoje sljedbenike da čine zikr prije spavanja:
Jedne prilike se požalila Fatima svome ocu, tj; Poslaniku a,s, jer je radila težak posao misleći da će joj naći slugu, ali on reče Fatimi i Aliju r,a, hoćete li da vas dvoje uputim na nešto što vam je bolje od sluge? Kada pođete na spavanje proučite Subhanallah 33, el-Hamdulillah 33, i Allahu Ekber 34 puta, to će vam biti bolje od bilo kakvog sluge.[23]
Poslanik a,s, je obećao oprost grijeha za one koje čine zikr, u predaji koju prenosi Ebu Hurejre r,a, ko prouči; La ilahe illellahu vhadehu la šerike leh. Lehul mulku ve lehul hamdu ve huve ala kulli še'jin kadir. La havle ve la kuvete illa billah. Subhanellahi vel hadulillahi ve la ilahe illallahu vallhu ekber. Ko ovo prouči bit će mu oprošteni grijesi pa makar ih bilo koliko i morske pjene.[24]
v Takođe Poslanik a,s, savjetuje da se uče određeni ajeti iz Kur'ana ili sure:
Kao npr; dva posljednja ajeta iz sure Bekare; ili suru Sedžde i Mulk, zatim sure Ihlas, Felek i Nas. Sura Kafirun je zaštita od širka; poslanik a,s, je rekao Nefelu r,a: Prouči Kafirun do kraja, a zatim spavaj, jer će ti ona biti zaštita od širka.[25] Ajetul Kursij zaštita do svanuća; ko je prouče Allah dž,š, toj osobi odredi čuvara tako da se šejtan ne približava u toku noći sve do svanuća.
Takođe Poslanik a,s, nas savjetuje da pregledamo postelju prije spavanja, Ebu Hurejre r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; Kada neko od vas odlazi ili se vraća u postelju, neka je pregleda i otrese tri puta, jer on ne zna šta je poslije njega u nju ušlo.[26]
v Ako se čovjek prpadne u snu, treba da zatraži zaštitu od Allaha i da prouči dovu:
E'uzu bi kelimatillahi tammati min gadabihi ve ikabihi ve šerri ibadihi ve min hemezati šejtani ve en jahduraun. Ili ako se nešto ružno sanja treba proučiti E'uzu billahi.
v Lijepo se probuditi u zadnjoj trećini noći;
Ebu Hurejre r,a, prenosi da je Poslanik a,s, rekao; Ima li ko da Me moli, da mu uslišam dovu, ima li ko da traži da mu dadnem i ima li ko da traži oprosta da mu oprostim.[27] Nakon toga trema proučiti i dovu kad ustanemo, a koja glasi; el-Hamdulillahi ellezi ahjana ba'de ma ematena ve iljhi nušur.[28]
[1] Hadis bilježi imam Tirmizi, Ebu Davud, Nesai i ibn Madže.
[2] Hadis bilježi imam Tirmizi i Ibn Madže.
[3] Hadis bilježi imam Tirmizi.
[4] Hadis bilježi Imam Ebu Davud Nesai i Ahmed.
[5] Hadis bilježi Imam Ebu Davud
[6] Hadis bilježi imam Buharija, Ebu Davud.
[7] Ebu Davud.
[8] Hadis bilježi imam Buhari i Muslim
[9] Imam Tirmizi i Nesai.
[10] Biljžii ga imam Buhari
[11] Bilježi ga El-bejhaki i Et-Taberani.
[12] Buharija i Muslim, Ebu Davud i Tirmizi.
[13] Ebu Davud
[14] Buharija, Tirmizi, Ebu Davud i Ibn Madže
[15] Ebu Davud
[16] Buharija i Muslim
[17] Buharija i Muslim
[18] Fethul Bari
[19] Buharija i Muslim
[20] Tirmizi, Ebu Davud i Ahmed.
[21] Ibn Madže,
[22] Buhari, Tirmizi, Ebu Davud, i Ahmed
[23] Buharia i Muslim.
[24] Muslim, Nesai,
[25] Ebu Davud, Ahmed i Nesai.
[26] Tirmizi
[27] Buhari
[28] Hadis bilježi imam Buhari i Muslim.
No comments:
Post a Comment