Odgovor za one koji su pitali kako mogu
naklanjati propuštene namaze, šta treba uraditi i koji namaz prvo treba
klanjati? Nadam se da će ovo biti dovoljno jasno za one koji žele da
znaju kako će postupiti ako padnu u sličnu situaciju. Molim Svevišnjeg
Allaha da primi i ukabuli dobra djela i i da nam oprosti ako ne obavimo
namaz na vrijeme, amin.
_____________________________________
Naklanjavanje propuštenih namaza
Naklanjavanje farz namaza u njihovom
vreenu bez opravdanog razloga se ubraja u velike grijehe. Iz toha
proizilaze dva grijeha; Jedan je za izostavljanje namaza, koji se briše
njegovim naklanjavanjem, a drugi je za odgađanje klanjanja namaza, koji
ostaje i ne briše se, osim pokajanjem i traženjem oprosta od Allaha
dž,š.
Jedan od opravdanih razloga za odgađanje
klanjanja namaza je strah od neprijatelja, ako ga nije u mogućnosti
obaviti sjedeći, makar klanjač i ne bio okrenut prema kibli, ili
bježeći. Takođe, opravdani razlog je bojaz ljekara ili bolničarke za
stanje bolesnika klanjača.
Poznato je da obavljanje na vrijeme
podrazumjeva izvršavanje obaveze u njenom propisanom vremenu.
Izvršavanje obaveze nakon prolaska tačno određenog vremena je
nalanjavanje (kadaen). Ponavljanje (iade) je izvršavanje istovjetnih
radnji, bilo u njihovom vremenu ili poslije, na osnovu stava da se svaki
namaz koji se obavi uz mekruh tahrimi mora ponoviti bilo u njegovom
vremenu ili poslije, kao npr; ako bi izostavio jedan namaski vadžib.
Naklanjavanje se može učiniti u bilo koje
doba života. Nije ispravno činiti naklanjavanje u tri vremena u kojima
je zabranjeno klanjanje. Obaveza je požuriti sa naklanjavanjem
propuštenih namaza. Dozvoljeno je odgađanje ako ima dosta propuštenih
namaza s opravdanim razlogom.
Opravdani razlog može biti, recimo,
zauzetost poslom, kojim čovjek izdržava svoju porodicu ili radi
osiguranja nekih neophodnih potrebnih stvri. Naklanjat će ono što je u
mogućnosti, kada se ukaže prilika za to.
Naklanjavanje propuštenih namaza je preče
od klanjanja nafila, osim redovnih sunneta i onih koje se navode u
hadisima Poslanika a,s. npr; klanjanje nafile namaza poslije uzimanja
abdesta, tehijetul mesdžida ili duha namaza.
Naklanjavanje farz namaza je stroga
obaveza, a naklanjavanje vadžiba, kao što su vitri namaz, zavjetni namaz
ili nafile koje je nispravno obavljena, jest vadžib.
Argument (dokaz) za šerijatsko pravnu utemeljenost naklanjavanja propuštenih namaza je praksa Poslanika a,s, i njegove riječi; Ko zaboravi namaz neka ga klanja kada se sjeti. Nema druge otkupnine za njega osim toga.
من نسي صلاة فليصلها إذا ذكرها لا كفارة لها إلا ذلك. متفق عليه.
Muhammed a,s, je prespavao sabah namaz zajedno sa svojim ashabima na jednom putovanju. Ebu
atade veli; prvi koji se probudio bio je Allahov Poslanik a,s, kome je
sunce već obasjavalo leđa- ustali smo žureći, a on ja rekao; uzjašite1
uzjahali smo i putovali sve dok sunce nije odskočilo, a onda je on
sjahao i zatražio da mu se donese zdjela za uzimanje abdesta, koja je
bila kod mene i u kojoj je bilo nešto vode. Uzeo je abdest, a zatim je
Bilal proučio ezan za namaz. Poslanik a,s, je klanjao dva rekata, a
potom i sabah namaz, pa je postupio isto kao i što čini svaki dan. (hadis bilježi Imam Muslim 681).
Od Džabira r,a, se prenosi da je
Omer ibn Hattab r,a, došao na dan bitke na Hendeku nakon zalaska sunca i
počeo grditi nevejrnike iz plemena Kurejš, tada je rekao; Allahov
Poslaniče, nisam stigao klanjati ikindiju sve do pred sami zalazak
sunca. Poslanik a,s, mu je kazo; Tako mi Allaha ja je nisam klanjao.
Otišči smo u Buthan i uzeli abdest radi namaza. On je klanjao ikindiju
nakon zalaska sunca, a zatim i akšam namaz. (hadis bilježi Imam Buhari 596).
Naklanjavanje je isto kao klanjanje u redovnom vremenu. Tako propušteni namazi će se naklanjati prema svome redosljedu.
Od ibn Mes’uda r,a, se prenosi da
su idolopoklonici spriječili Poslanika a,s, da klanja četiri namaza na
dan bitke na Hendeku. Kad je prošao dobar dio noći, zatražio je od
Bilala r,,a, da prouči ezan. Kad je proučio ikamet, klanjali su podne
namaz. Zatim je ponovo proučio ikamet, pa su klanjali ikindiju. Proučen
je ikamet, pa su klanjali akšam namaz. Ponovo je proučio ikamet, pa su
klanjali jaciju. (hadis bilježi Imam Et-Tirmizi).
Redosljed farzova pet dnevnih namza i
vitra i prilikom naklanjavanja, kao i kada se klanjaju na vrijeme,
obavezan je. Takođe obavezno je napraviti redosljed između propuštenih
namaz i redovnih namaz, ako ima dovoljno vremena za naklanjavanje.
Redosljed nije obavezan ako nema dovoljno
vremena da se naklanja propušteni namaz prije redovnog namaza. Neće se
odgoditi klanjanje redovnog namaza i propustiti njegovo vrijeme da bi se
naklanjao propuštenii namaz.
Takođe redosljed nije obavezan usljed
zaborava, jer se u tome slučaju ne može naklanjavati propušteni namaz.
Takođe redosljed nije obavezan ako se nagomila veliki broj propuštenih
namaza.
Jedino je obaveza onoga koji naklanjava
da odredi tačno koji propušteni namaz naklanjava, ako se radi o manjem
broju propuštenih namaz. Dakle zanijetit će koji namaz klanja odnosno
naklanjava. Ako je podne nijet za podne prvi ili zadnji propušteni
namaz.
Još što nije lijepo od onoga koji naklanjava propuštene namaze da klanja pred svijetom, treba se toga klonuti.
Imam Sedin Agić
(Hanefijski fikh ”Abdulhamid Mahmud Tuhmaz” 1/375-378).
No comments:
Post a Comment