Primjeri pronicljivosti Imama Ebu Hanife r,a,
Njegova precimost, blagost i razboritost u
naučnim raspravama koje vodio sa velikim učenjacima svoga vremena. Tako
se u jednom relevantom izvoru koji govori o postanku i historijatu
mezheba u islamu navodi da je Ebu Hanife, jednom prilikom za vrijeme
boravka u Medini, imao raspravu sa velikim autoritetom i naučnikom tog
vremena imamom Muhammedom el-Bakirom (umro 114. po Hidžri).
Naime, Ebu Hanifi su određeni krugovi
prigovarali da daje prednost analogiji (kijasu) nad hadisima Božijeg
Poslanika s.a.v.s. Takve vijesti su dospjele i do imama El-Bakira, koji
ga je, susrevši se s njim u Medini, upitao: “Jesi li ti onaj koji je
vjeru mog djeda (aludira na Allahovog Poslanika, s.a.v.s.) i njegove
hadise zamijenio kijasom (analogijom)?”
Imam Ebu Hanife je na to smireno
uzvratio: “Hajde da sjednemo, pa da malo popričamo”. Kada su sjeli,
nastavio je: “Ja ću te pitati tri stvari, pa kada mi na njih odgovoriš,
onda ti sam prosudi da li je tačno ono za što me okrivljuju. Molim te,
odgovori mi: Ko je slabiji, muškarac ili žena?” “Žena”-
odgovorio je imam Muhammed el-Bakir. “A koliki je udio žene prilikom
raspodjele nasljedstva?” – pitao)e dalje Ebu Hanife. “Muškarcu pripada
duplo više nego ženi” – uzvratio je imam El-Bakir.
“E, vidiš” – kazao je Ebu Hanife “- “to
što si sada rekao, to isto je kazao tvoj djed (Muhammed, a.s.), a da sam
ja kojim slučajem mijenjao vjeru tvoga djeda kijasom (analogijom), onda
bi, po kijasu, trebalo da ženi pripadne duplo više nego muškarcu, jer
je ona slabija”.
Potom je Ebu Hanife nastavio: “Kaži mi: Šta je vrednije: Namaz ili post?”
Imam El-Bakir je odgovorio: “Namaz je vredniji”. Ebu Hanife na to reče:
“To isto je rekao tvoj djed (Muhammed, a.s.), a da sam ja, kojim
slučajem mijenjao vjeru tvog djeda kijasom, onda bi, po kijasu, žena
trebala da, kada se očisti od mjesečnog pranja, naklanja namaze koji su
joj prošli za vrijeme hajza, a ne da napošćuje dane koje nije postila”.
Nakon toga Ebu Hanife upita i treću stvar: “Šta je veći nedžaset (nečistoća): Mokraća ili sperma?”
“Mokraća”- spremno odgovori imam El-Bakir. “E, ako je tako” – odvrati
Ebu Hanife – “onda bih ja, da sam htio da mijenjam vjeru tvoga djeda
(s.a.v.s), tražio da se kupa nakon mokrenja, a abdesti nakon izbacivanja
sperme. Međutim, ja tražim utočište kod Allaha od toga da mijenjam
vjeru tvoga djeda kijasom”.
Nakon tih riječi imam Muhammed el-Bakir
ustade, zagrli Ebu Hanifu, poljubi ga u lice i oda mu posebnu počast”.
(O tom događaju vidi: Ebu Zehre, Muhammed:
Tarihu-1-mezahibi-1-islamijje, Daru-1-fikri-1-‘arebijji, Kairo, str.
639, 640).
No comments:
Post a Comment