Poigravanje s tradicijom: kakve nišane gradimo
Sadašnji
majstori koji izrađuju nišane rade to, uglavnom, zanatski. Oni ne
shvataju da to nije samo njihova privatna stvar i stvar njihovog zanata.
Nije to stvar ni same porodice koja ih naručuje. Od onog momenta kada
se nišan postavi, on postaje javno dobro, odnosno, on predstavlja
kulturno naslijeđe svih muslimana tog prostora.
Sadašnji majstori, uz svu tehnologiju
koju posjeduju, izrađuju različite oblike nišana koji su više ruglo, a
manje obilježje, i pored postojanja bogatog naslijeđa koje im stoji pred
očima. Oni, većinom, samo pilaju neko kamenje na koje potom utiskuju
rogobatne ispise arapskim harfovima. Svako ispisivanje arapskim pismom
na javnom mjestu mora podra zumijevati određenu odgovornost jer je
kaligrafija vrijedan dio sveukopnog muslimanskog kulturnog nasljeđa.
Svakojako škrabanje nebi smjelo da bude dopušteno. Za ovu pojavu,
najodgovornije su strukture Islamske zajednice. One o ovoj pojavi ne
govore. Svi vazovi su uglavnom opšteg karaktera i ne dotiču se stvari
koja se stvarno oko nas događaju. Pitanje je: ko bi to bio dužan da o
tome vodi računa mimo njene hijerhije?
Kada bi se naši majstori klesari
potrudili da izrade bar po jedan primjerak svih vrsta klasičnih nišana
iz svih naših krajeva i kada bi ih postavili ispred svojih radnji kao
uzorke, duboko sam uvjeren da bi to bilo prihvaćeno od velikog broja
naručilaca. Bio sam svjedok kada naručilac želi klasični nišan, ali ne
zna da objasni šta želi niti mu majstor može u tome da pomogne. Istini
za volju, ima pojedinačnih primjera koji zadovljavaju sve poželjene
kriterije ‒ idejne i estetske, ali ti primjeri su vrlo rijetki.
Tako su
kod Ali-Pašine džamije u Sarajevu dva lijepa klasična nišana, ali taj
lijepi utisak pokvaren je time što su nišani, gornji i donji, povezani
kamenim okvirom koji ih spaja. Uz ta dva, tamo je, u posljednje vrijeme
postavljeno mnogo onih koji odudaraju od datog ambij enta. Smatram da bi
oni koji se pitaju o tome ko će biti ukopan kod džamija, trebali u
budućnosti, usloviti taj ukop time što bi taj eventualni ukop bio
uslovljem neugrađivanjem kamenih ili betonskih okvira, jer ako ovako
stvari budu tekle, za tridesetak godina i tu ćemo imati Novi Alfakovac
iz poratnog vakta. Konačno, kad će neko reći, našim neupućenim
džematlijama, da se džennet ne nalazi ispod bilo koje džamije, pa ne ma
potrebe za guranjem da se tu dobije ukopno mjesto. Džennet se nalazi
negdje drugdje i zaslužuje se na neki drugi način a ne ukopom kod
džamije.
izvor: preporod
No comments:
Post a Comment