Tako je običaj u pojedinim mjestima kad neko umr !!!
— da se odmah izbaci iz kuće sva hrana koja je bila spremljena za jelo, kao i sva voda, koja se zatekla u posuđu;
— da se odmah platnom ili nečim drugim zastru sva kućna ogledala;
— da
se odmah čim se umrla osoba okrene prema kibli ili pokrije čaršafom,
donese u jednom sudu brašna ili pšenice u koje se usadi svijeća pa se to
stavi više glave umrle osobe. To sve tako stoji dok se mrtvac ne iznese
iz sobe, a zatim se to dadne nekoj sirotinji;
— da
se kuća ne mete dok se umrla osoba ne iznese iz te kuće, pa makar tu
ležao i 2 - 3 dana, jer vjeruju - ako se bude melo da će se »zamesti«
cijela porodica;
— kad
imam ili bula budu krojili ćefine — ne smiju se služiti makazama, niti
kod šivenja ćefina smije biti uzlova, jer će se - vjeruju - makazama
prerezati daljnji napredak u životu porodice, a ako na ćefinima bude
uzlova, da će im time biti zavezana sreća;
— čuvati mrtvaca da ga ne preskoči mačka, jer bi se — vele — mogao povampiriti. Ne
treba se plašiti mrtvih, jer se sigurno još nikad mrtvi nije
povampirio. To su najobičnije bajke. Živi su opasni, njih se treba
bojati, ako su naopake naravi.
—
da iz sobe do mjesta kupanja umrlu ženu iznose s tekbirima i još nekim
drugim učenjem, i to u horu. Istina, to se radi samo u jednom našem
manjem gradiću i to pod »dirigovainjem« mjesne bule koja neće da zna da
kod umrle osobe prestaje svako učenje dok se ista ne ukopa. Čudne li
demagogije?!
— da
iza umrle osobe spaljuju njene haljine, umjesto da ih operu, pa ako
ništa drugo da ih podijele siromasima. Tačno je da bi u pojedinim
slučajevima trebalo izvršiti i dezinficiran je cijelog stana, a ne samo
posteljine, odjeće i obuće, ali odjeću ne treba spaljivati.
— kad
umrla osoba bude okupana i u ćefine zamotana - zakolju brava i prenesu
ga preko iste, dok još nije podignuta iz tenešira. Ovo čine - vjerujući - da će bitii veći berićet u sitnoj stoci;
— da
se iskupi sav hajvan pred kuću pa kad se mrtvac ponese da se pronese
između hajvana - vjerujući - da onda neće ni jedan komad uginuti ili na
bilo koji drugi način nastupiti manjak u hajvanu;
— da muškom djetetu - koje je umrlo neosunećeno - dok je još na teneširu prelome mali prst na ruci;
— imam se ne smije obazrijeti kad se dženaza ponese od kuće, jer ako to učini - vjeruju - mogao bi ubrzo još neko umrijeti;
— zahtijevaju da prvu noć poslije sahrane umrle osobe imam prenoći u sobi u kojoj je dotični umro;
—
kad se ponese dženaza da se za istom razbije bokal ilil nešto
slično od stakla, da bi se - vele - na toj žalosti sve završilo;
— muž
ne smije ponijeti svoju ženu, niti je u kabur spustiti, jer je za nju
postao tuđin, a svako drugi smije. Čudna li rezonovanja?!
— kad se dijete spušta u kabur treba ga tri puta pomaknuti naprijed - da mu majka ne bi postala nerotkinja;
— prilikom
zakopavanja mrtvaca neće uzeti lopatu iz ruke, nego je valja bacaiti na
zemlju pa da je tek onda drugi uzme. Za to se ne govori: »Daj mi
lopatu« — nego: »Baci lopatu«!
— dijele novac — sadaku na kaburu i (to svakome odreda - bio siromah ili bogat). Podijeliti
nešto siromasima na ime sadake, a pred dušu umrle osobe ne samo da je
pohvalno, nego u najviše slučajeva potrebno, ali ne i onima koji su
imućni.
— kada se vraćamo s dženaze - vele - ne valja se nikome svraćati, niti se valja, kome uvratiti kad se vraćamo kući ako smo bili kod nekog na žalosti ili na prvome tevhidu;
— onom
koji nam je povodom smrti došao na žalosti, kada ga pratimo ne smijemo
reći: »Dođi«, kao što se obično čini, kad pratimo posjetioce, jer ga -
vele - zovemo na ponovnu žalost;
— stavljaju posudu s vodom na prozor u kući umrle osobe i to 40 dana da bi se - vele - duša dotične osobe imala iz čega napiti kad dođe kući. Neki stavljaju i na sam kabur posudu s vodom;
— stavljaju u posudu masla da bi duša imala šta lizati kad se navrati kući u kojoj je živjela dok nije umrla;
— pale svijeću u kući umrle osobe sedam, a ponegdje i po 40 noći za dušu umrle osobe;
— ponegdje prvih sedam noći dijele svijeće po selu da ih ukućani pale za dušu umrle osobe. Na novome groblju u Barama na mnogim grobovima muslimana vide se svijeće koje
gore kao i na grobovima nemuslimana. Mislim da to čine nemuslimanke i
njihova djeca, koje su bile udate za muslimane. Ne bismo smjeli
dozvoliti da se i ova vrlo opasna novina uvede.
— peku halvu i dijele je sa somunima po selima;
— posjetiocima, koji su došli na žalost ne okreće se obuća, kao što je običaj i red učiniti, kad dođu gosti i prijatelji;
— otac,
majka, brat, sestra i žena uzimaju grumen zemlje s groba i nose uzase,
da bi umrlu osobu što prije prežalili i zaboravili.
Vjerujem,
da još tu i tamo ima sličnih običaja koji dolaze do izražaja kad umre
bilo domaćin ili neko drugi u kući, ali kao što sam i rekao hvala
Allahu dž. š. - svaki dan ih je manje, jer ljudi i sami uviđaju da nema
smisla povezivati s vjerom ono što zdrav razum ne prima.
Istina,
ima nešto novo, što se počelo uvlačiti, a što je od sviih navedenih
običaja i zabluda opasnije. U posljednje vrijeme muslimani poprimaju
jedan čisto kršćanski običaj, a to je: da kod kuće umrle osobe časte
rakijom sve one koji su došli da isprate do groba umrlu osobu ili kada
se povrate s kabura.
Ne
mogu a da ne istaknem i javno ne osudim još jednu vrlo ružnu pojavu.
Naime, u Sarajevu je običaj da se skoro sve dženaze donose pred Begovu
džamiju - obično na ikindiju, da im se tu poslije namaza klanja dženaze
namaz.
Međutim,
među onima kogii žele da isprate umrlu osobu do kabura - ima velik broj
i onih koji neće da umrlom klanjaju dženaze namaz, pa makar im to bio:
roditelj, bliži rođak, prijatelj, komšija ili poznanik. Nemamo ništa
protiv toga. Put istine je jasan a svakome otvoren, a islamsko geslo
glasi: »LEKUM DINUKUM VE LIJE DIN = Vama vaša vjera, a meni moja
vjera«.
Ali
im otvoreno zamijeravamo što u dvorištu Božijega hrama uz ramazanske
dane javno puše. Da li neko drži ili ne drži dio vjere - to je njegova
stvar, ali bi bar tu, gdje vjernici dolaze da obave namaz i da baš oni
njihovim roditeljima i rodbini klanjaju
dženaze namaz - morali biti toliko kulturni i uviđavni pa to tu ne
činiti, jer se to ne može nikako drugačije shvatiti nego kao otvoreni
prkos, a tu mu nije mjesto. Ukoliko se ne radi o prkosu, onda je to
pomanjkanje lične kulture.
Bože! Obasjaj nam duše svjetlom Tvoga nura, pa da krenemo putem Istine, putem, koji vodi Tvome rizaluku i Tvome rahmetu.
Autor: hafiz Sinanudin Sokolović
Iz knjige: "Islamski propisi o čuvanju zdravlja, posjeti bolesnika i sahrani umrlih muslimana"
Izdavač: autor 1972. godine u Sarajevu
Priredili: Admir Iković i Voloder Sanadin
Akos.ba
No comments:
Post a Comment