Rabi Al-Awwal: Mjesec velikih događaja
Rabiul Awwal, ili u transliteraciji Rabīʿ al-Awwal, je treći mjesec islamskog lunarnog kalendara, poznatog kao hidžretski kalendar. Dolazi nakon Muḥarrama i Ṣafara, a neki muslimanski učenjaci ga nazivaju i Rabīʿ al-Anwār.
Naziv Rabiul Awwal, što doslovno znači ''prvi proljetni mjesec'', uveden je u predislamsko doba, oko 412. godine, tj. u vrijeme Kilāb ibn Murrah, petog pradjeda našeg poslanika Muḥammeda, neka je mir na njega. Prema izvještajima, pleme Thamūd iz al-ʿArab al-Bāʾidah (ugaslih Arapa) zvalo ga je Mwrid, dok su al-ʿArab al-ʿĀribah (arapski Arapi), ili kako ih neki nazivaju al-ʿArab al-Bāqiyah (preživjeli Arapi), nazivali Ṭalīq. Nije zabilježen naziv od al-ʿArab al-Mustaʿribah (poarabljeni Arapi).
Čini se da je ovaj mjesec u predislamskoj Arabiji bio poznat kao al-Khawwān, što označava izdaju. Historičari pretpostavljaju da je tako nazvan zbog sve većeg broja izdaja koje su se obično događale u ovom mjesecu zbog oružanih sukoba koji bi često započinjali u prethodnom mjesecu, Nājir (snaga žeđi). To se događalo jer je prvi mjesec, al-Muʾtamar ili al-Muʾtamir, bio sveti mjesec konferencije i konsultacija, gdje su napadi bili zabranjeni i morali su biti odgođeni do drugog mjeseca, osim ako nije bilo ranije dogovoreno. Kasnije su predislamski Arapi promijenili nazive u Muḥarram i Ṣafar, a kad bi Ṣafar bio pomaknut unaprijed da bi se omogućila borba, zvao bi se Ṣafarān (dva Ṣafara). Da bi se bolje razumio ovaj sistem datiranja, potrebno je istražiti različite interpretacije sistema nasīʾ u arapskom predislamskom kalendaru.
Ipak, postoji nekoliko mišljenja o razlozima za ime Rabiul Awwal. Pretpostavlja se da se odnosi na njegov položaj u predislamskom periodu unutar arapskog sistema sa šest godišnjih doba; dva mjeseca prvog proljeća, dva mjeseca ljeta, dva mjeseca vrućine, dva mjeseca drugog proljeća, dva mjeseca jeseni i dva mjeseca zime. Neki tvrde da je mjesec nazvan po tome što se tada dogodio prvi proljetni period. Drugi smatraju da je to mjesec kada su Arapi uzgajali (tarbīʿ) svoje stoke, posebno životinje stečene iz ratnog plijena u prethodnom mjesecu. Također postoje oni koji smatraju da je mjesec dolazio u jesen kada su ljudi i životinje čekali irtibāʿ (doslovno vernalizaciju). Međutim, Arapi su ga nazivali proljećem (rabīʿ) za bolju sreću. Konačno mišljenje tvrdi da nema veze između imena mjeseci i godišnjih doba. Prema njima, Arapi su rabīʿ nazivali s dvije vrste "proljeća": "proljetni" mjeseci su Rabiul Awwal i Rabiul Thani koji dolaze nakon Ṣafara, dok su proljetna godišnja doba bila dva puta; prvo kada su tartufi i perunika cvjetali, a drugo kada su plodovi bili spremni za berbu.
Kada je islam došao, ime Rabiul Awwal je zadržano. Stoga je rođenje poslanika Muḥammeda (neka je mir na njega) zapamćeno kao događaj u Rabiul Awwalu, a ne pod imenom Khawwān. Ovo je prvi događaj iz Sīre koji se dogodio u Rabiul Awwalu i najvažniji je kojeg muslimani širom svijeta obilježavaju od početka 6./12. stoljeća, bez obzira na različite oblike proslave, od čitanja knjige o biografiji poslanika do komemorativnih rituala i ceremonijalnih događaja. Predloženo je da je pobožni asketa Muʿīn al-Dīn Abū Ḥafṣ ʿUmar ibn Muḥammed ibn Khiḍr (570AH/1174CE) iz Erbila, poznat i kao ʿUmar al-Malla, bio prvi koji je organizirao komemorativne sesije u svojoj zāwiyah (zaviji) u Mosulu. Mnogi, međutim, pripisuju ovo Fatimidima, posebno njihovom četvrtom kralju, al-Muʿizz li-Dīn Allāhu (vladao 341-365ΑΗ/953-975CE), koji je to učinio službenim godišnjim festivalom uz nekoliko drugih proslava rođenja. Treće mišljenje tvrdi da je to bio al-Malik al-Muʿaẓẓam Muẓaffar al-Dīn Abū Saʿīd Gökböri (umro 630AH/1232CE), kralj Erbila, koji je inicirao veliku proslavu u 620AH. Knjiga pod naslovom al-Tanwīr fī Mawlid al-Sirāj al-Munīr sastavljena je po zahtjevu kralja od strane učenjaka ḥadīsa Ibn Diḥyah al-Kalbīja (umro 633AH/1235CE). Tačan datum rođenja bio je predmet rasprava među muslimanskim učenjacima i kreće se između 2., 8., 9., 10., 12. i 17. Rabiul Awwala. Slično su učenjaci raspravljali i o valjanosti proslave, između prihvatanja ili smatranja heretičkom inovacijom. Ipak, svi su se složili oko toga da je rođenje bilo u Rabiul Awwalu, osim jednog mišljenja koje je sugeriralo Ramazan. Također je zabilježeno da je među prijedlozima za prvi mjesec hidžretskog kalendara u vrijeme ʿUmar ibn al-Khaṭṭāba bio Rabiul Awwal kako bi podsjećao zajednicu na rođenje Poslanika.
Govoreći o hidžretskom kalendaru, poznat je po tome što se odnosi na hidžru (seobu) Poslanika iz Mekke u Jatrib radi uspostavljanja prve muslimanske zajednice. Ime Jatriba je kasnije promijenjeno u Medinu. U Ṣaḥīḥ Muslimu, zabilježeno je da je Poslanik rekao: "Naređeno mi je da emigriram u mjesto koje će nadvladati ostala mjesta. Ljudi ovog područja zovu ga Jatrib (prokleto mjesto, ili ne rodno i ne plodno mjesto), dok je ono zapravo civilizirano područje (al-Madīnah). Ono će ukloniti necivilizirane pojedince kao što peć uklanja leguru iz željeza." Događaj hidžre označava početak obrazovane zajednice i ujedinjenje plemena Jatriba međusobno i sa muhadžirima. Pomak ka jedinstvu i bratstvu također se odrazio u uspostavljanju muʿākhah (pakt bratstva između muhadžira i ensarija) koji je Poslanik uveo. U Ṣaḥīḥu al-Bukhārīja zabilježeno je da je, kada su muhadžiri stigli u Medinu, Poslanik uspostavio bratstvo između ʿAbd al-Raḥmān ibn ʿAwfa i Saʿd ibn al-Rabīʿa. Saʿd je rekao ʿAbd al-Raḥmānu: "Ja sam najbogatiji od svih ansarija, pa želim podijeliti svoje bogatstvo s nama." Iako je datum polaska iz Mekke bio predmet rasprava među učenjacima, dolazak u Jatrib je prihvaćen da se dogodio u Rabiul Awwalu. Značaj hidžre naveo je neke učenjake da tvrde da je to najvažniji događaj koji se dogodio u Rabiul Awwalu, važniji čak i od rođenja Poslanika a,s. Računanje hidžretske godine u novom islamskom lunarnom kalendaru smatralo je ovo početkom nove zajednice, iako je Muḥarram izabran kao prvi mjesec godine kako bi se zadržao uobičajeni sistem predislamske Arabije
No comments:
Post a Comment