Konfliktni musliman: Pronalaženje svrhe u svijetu koji se mijenja
Postoji duboka praznina
koja proizlazi iz življenja isključivo za ovozemaljske dobitke. Duhovna
stagnacija se često osjeća gušećim od bilo kakvog fizičkog tereta. Mnogi
pronalaze svrhu u vanjskim aktivnostima – uspjehu u karijeri, društvenom
statusu ili ličnom majstorstvu. Ipak, ovi ciljevi, iako su primamljivi, često
ostavljaju osjećaj neispunjenosti na dubljem, fundamentalnijem nivou.
Viša svrha mora nadmašiti
materijalizam i pozvati nas ka unutrašnjim težnjama. Islam nas usidri u
vrijednostima kao što su disciplina, nesebičnost i zahvalnost. To nisu samo
ideali, već transformativne prakse koje nas oslobađaju vanjske validacije i
preusmjeravaju naše napore na služenje. U tom smislu, sama služba postaje čin
ibadeta.
Egzistencijalna pitanja –
Zašto sam ovdje? kuda idem? Da li je išta od ovoga važno? – proganjaju sve nas
u nekom trenutku.
Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, nas je naučio da su najbolja djela ona koja se rade
dosljedno, čak i ako su mala. Postavite ga i sakupite blagoslov od Allaha dž.š.
za hajr koji podržavate bez razmišljanja o tome.
Dok sekularni sistemi nude
materijalni uspjeh i društveni napredak, oni se često fokusiraju na
produktivnost i postignuća kao markere ljudske vrijednosti. Ovaj pristup može
ostaviti pojedince zarobljene u ciklusu rada i potrošnje, dajući prednost
vanjskim nagradama nad dubljim, smislenijim težnjama. Iako ovi sistemi pružaju
privremeno ispunjenje, trajni odgovori moraju biti vezani za nešto što nadilazi
vremenske i prolazne želje, što islam, kada mu se pristupi holistički, nudi.
Islam nudi duboku jasnoću. Ipak, mnogi muslimani se bore da pomire svoju vjeru
sa modernim svijetom natopljenim konzumerizmom, hiper-individualizmom i
iskrivljenim vrijednostima.
Konfliktni musliman
Ovaj izraz opisuje nekoga
ko je utemeljen u svojoj vjeri, ali nije siguran kako da se kreće u modernom
životu. Ovaj sukob ne proizlazi iz nedostatka vjerovanja, već iz okruženja
osmišljenog da nas odvuče od unutrašnjeg usklađivanja. Savremeni musliman se
suočava sa trostrukom dilemom:
• Da li olako gaze,
prakticiraju li svoja uvjerenja u tišini ili ih potiskuju u drugi plan?
• Da li se asimiliraju,
gledajući na religiju kao na teret i u potpunosti prihvataju savremeni život?
• Da li potpuno odbacuju
modernost, živeći u izolaciji?
Odgovor leži u ravnoteži:
ostati vjeran osnovnim vrijednostima dok se namjerno bavite svijetom. Kur'an
pruža bezvremensko vodstvo, podsjećajući nas da istinska snaga dolazi iz
oslanjanja (tawakkul) na Allaha.
“I pouzdajte se u
Allaha, i dovoljan je Allah koji upravlja stvarima.” [Sura Al-Ahzab, 33:3]
Poput hrabrosti Poslanika
Ibrahima a,s, pred vatrom, naša vjera nas mora ohrabriti da budemo čvrsti
uprkos društvenim pritiscima.
Prevazilaženje straha i
iskušenja
Za mnoge muslimane ovaj
strah se manifestira kao oklijevanje da otvoreno prakticiraju svoju vjeru. [PC:
Imad Alassiry (unsplash)]
Moderni mediji napreduju
na strahu i iskušenju, manipulišući publikom da se prilagodi kroz kulturu
poništavanja i inverziju vrijednosti, čineći negativne osobine poput sujete i
bestidnosti privlačnim. Za muslimane, ovo može dovesti do straha da će biti označeni
kao "zaostali" ili "ekstremni" zbog pridržavanja vjerskih
običaja, kao što je nošenje hidžaba ili suzdržavanje od alkohola. Platforme
društvenih medija kao što su Instagram i TikTok često veličaju influensere koji
promovišu taštinu, materijalizam i promiskuitet, predstavljajući ih kao simbole
uspjeha i sreće.
Kao rezultat toga, kod
mnogih muslimana ovaj strah se manifestira kao oklijevanje da otvoreno
prakticiraju svoju vjeru. Društvena stigma i političke reperkusije dovele su do
fenomena “Muslimana u ormaru” gdje se muslimani osjećaju primorani da sakriju
ili umanjuju svoj vjerski identitet. Ovo proizlazi iz uvjerenja da to što je
musliman na neki način čini čovjeka manje progresivnim ili predstavlja
prijetnju društvenim vrijednostima, koje se često smatraju nespojivima sa
mainstream kulturom. Stoga mnogi muslimani osjećaju potrebu da potisnu ili
izbjegnu javno izražavanje bilo čega o svojoj vjeri kako bi izbjegli osudu ili
reakciju.
Tawakkul nudi oslobađajuću
alternativu — islamski koncept potpunog povjerenja u Allaha uz poduzimanje
odgovornih radnji, priznajući da je konačni ishod u Allahovim rukama.
Povjerenje u Allaha nas osnažuje da savladamo vanjske pritiske. Priče poslanika
pokazuju kako oslanjanje na Allaha pretvara ranjivost u snagu. Kada je Poslanik
Ibrahim stao pred vatru, njegova nepokolebljiva vjera pretvorila je nemoguću
situaciju u trenutak božanske intervencije, kako je Allah naredio,
“O vatra, budi hladnoća
i sigurnost na Abrahamu.” [Sura El-Enbija, 21:69]
Ovi narativi nisu samo
priče, već daju smjernice na nečijem putu.
Iskušenje u modernom dobu
jednako je sveprisutno, vrteći se oko težnje za trenutnim zadovoljenjem,
materijalnim bogatstvom, društvenom validacijom i bezumnom potrošnjom, koja ne
može imaju prednost nad vrijednostima, samodisciplinom i refleksijom. Od
beskrajnih ometanja društvenih medija do konzumerističkih ideala, naša pažnja
se stalno skreće s duhovnog rasta. Rješenje nije izbjegavanje svih ovosvjetskih
užitaka, već usklađivanje naših nastojanja s islamskim vrijednostima. Bavljenje
značajnim aktivnostima poput sporta, umjetnosti i književnosti može nam pomoći
da se izdignemo iznad bezumne potrošnje. Zamislite da povratite etos islamskog
zlatnog doba, gdje je kreacija nadmašila potrošnju, a kultura odražavala
Božansko.
Očuvanje
zajednice
Moderno društvo duboko
pati od gubitka zajednice. Meta-Gallup istraživanje u više od 140 zemalja
pokazalo je da se skoro 1 od 4 odrasle osobe osjeća vrlo ili prilično
usamljeno. Usamljenost je postala pandemija, pogoršana tehnološkom izolacijom,
površnim interakcijama i sve većim fokusom na individualizam u odnosu na
kolektivno blagostanje. Usred ove krize, Ummet ostaje vitalna prednost za
muslimane: izvor pripadnosti, zajedničke svrhe i duhovne podrške.
Islamski naglasak na
očuvanju zajednice, ukorijenjen u Kur'anu i Sunnetu, nudi lijek za ovu modernu
bolest. Podržavajući zajedničke vrijednosti, međusobnu odgovornost i kolektivne
ciljeve, muslimani su u jedinstvenoj poziciji da se odupru fragmentaciji koja
je toliko prisutna u sekularnim društvima. Svaki musliman ima ulogu da ojača
Ummet. Svakodnevni činovi ljubaznosti, angažman zajednice i stvaranje sadržaja
koji odražava islamske vrijednosti doprinose jačoj, otpornijoj zajednici. Ove
male, namjerne akcije grade temelj za kolektivnu snagu i osiguravaju očuvanje
našeg zajedničkog identiteta u svijetu koji se brzo mijenja.
Estetika, koja obuhvata
ljepotu koja se nalazi u duhovnom i fizičkom području, također igra ključnu
ulogu u prikazivanju muslimanskog načina života. Istorijski gledano,
privlačnost islama često je proizlazila iz dostojanstva, velikodušnosti i
hrabrosti koje su pokazali njegovi sljedbenici. Na primjer, razmislite o
transformativnom utjecaju ezana na nemuslimane koji ga čuju prvi put. Duhovna
rezonanca, u kombinaciji s dostojanstvom muslimanskog ponašanja, dugo je bila
izvor dawah. Ova veza je posebno važna u doba površnih interakcija. Danas, ova
načela ostaju moćna oruđa za stvaranje veza i pozivanje drugih da istražuju
vjeru.
Vraćanje našoj stvarnosti
Moderni muslimani imaju
alate za navigaciju ovim složenim svijetom, ali mi moramo naučiti kako ih
koristiti. Nema potrebe birati između religijskih vrijednosti i modernosti;
oboje se mogu lijepo i smisleno integrirati.
Islam nudi sveobuhvatan
način života, a naša je odgovornost da ga živimo autentično. Fokusirajući se na
duhovnu dubinu, jačajući veze zajednice i posvećujući se izvrsnosti, možemo
ostati vjerni svojim vrijednostima dok se bavimo modernim svijetom. Bilo da
kroz kritički angažman s medijima, podršku inicijativama zajednice ili
posvećenje ličnom i profesionalnom razvoju u skladu s islamskim principima,
moramo utjeloviti ljepotu islama i podijeliti je sa svijetom.
Nikada nemojte dozvoliti
da vas strah od presude sputava da u potpunosti i s poštovanjem praktikujete
svoju religiju. Čineći to, uljepšavate svijet vrijednostima koje podižu i
inspirišu, pokazujući pravu ljepotu islama na djelu.
Izvor: muslimmatters
Ali Hindi
prevod i obrada teksta byimamsedin
No comments:
Post a Comment