Šejtanovespletke ( 1 dio )
Uzvišeni Allah na više mjesta u kur'anu spominješejtanovo neprijateljstvo prema čovjeku pa kaže:
ولاتتبعوا خطوات الشيطان إنه لكم عدو مبين
i ne slijedite šejtanove stope, jer vam je on neprijatelj čevidni!“
4 إن الشيطان لكم عدو فاتخذوه عدوا
Šejtan je, uistinu, vaš neprijatelj, pa ga takvim i smatrajte“
Da bi čovjek uspješno postavio svoju odbranu mora nastojati da sakupi što višepodataka o svom neprijatelju.Poredivši to sa današnjom vojnom doktrinom oodbrani ,odbrana bi podrazumjevala defanzivnu taktiku kako bi se odbranili odneprijateljskog ofanzivnog napada.Preneseno na današnje stanje to bi značilosakupiti što više informacija o neprijatelju,kojim snagama razpolaže,sredstvima,vatrenom moći ,taktikom i tehnikom kako bi se uspješno odbio njegov napad.
Uzvišeni Allah je rekao šejtanu:
واستفززمن استطعت منهم بصوتك وأجلب عليهم بخيلك ورجلك
„I zavodi glasom svojim koga možeš i potjeraj na njih svoju konjicu i svojupješadiju... (El-Isra, 64) alaudirajuci na tadasnje osnovne vojne rodove iupoređujući to sa bitkom.Zbog toga je na nama da saznamo što više o spletkamakojima šejtan obmanjuje čovjeka kako bi mu se uspjeli oduprijeti i postavitisvoju odbranu jer je Allahov neprijatelj Šejtan kazao:
قالفبما أغويتني لأقعدن لهم صراطك المستقيم
ثم لآتينهم منبين أيديهم ومن خلفهم وعن أيمانهم وعن شمآئلهم ولا تجد أكثرهم شاكرين
"E zato sto si odredio, pa sam u zabludu pao, kunem se da ću ih na TvomPravom putu presretati, pa ću im i sprijeda, i straga, i zdesna, i slijevaprilaziti, i Ti ćeš ustanoviti da većina njih neće zahvalna biti' (El-E'raf, 16-17).
Ibn Abbas kaže da se riječima: "... Tvoj Praviput" želi kazati: "Tvoja ispravna vjera." Ibn Mesud smatra da seradi o Allahovoj knjizi dok Džabir kaže "To je islam", a Mudžahid:"To je istina."
Sva navedena objašnjenja znače jedno, a to je da se radi oputu koji vodi Uzvišenom Allahu. U hadisu koji prenosi Sebra ibn el-Fakih,sekaže : "Šejtan na svakom putu čeka čovjeka u zasjedi." Na svakom putukoji vodi dobru čeka šejtan i presreće one koji njime hode.
Šejtan je kazao "... pa ću im prilaziti sprijeda."Ibn Abbas, pojašnjava da rečeno znači: "prilazit ću im kroz ovaj svijet" ili "Dovodit ću ih u sumnju da će biti proživljeni na budućemsvijetu",.
Što se tiče riječi "... i straga" IbnAbbas to tumači ovako: "Budit ću im želju za ovim svijetom", dokEl-Hasan drži da spomenuto znači: "Prilazit ću im iz onoga što činiživljenje na ovom svijetu, prikazivat ću im to lijepim i podstrekivat ću ih daza tim žude."
Ibn Abbas smatra kako riječi "... i zdesna"znače: "Budit ću im sumnje u vjerovanje", El-Hasan daje sljedećetumačenje: "Prilazit ću im odande odakle dolaze njihova dobra djela takošto ću ih stalno odvraćati da ih ne čine."
A riječi: "Prilazit ću im i slijeva"znače da će šejtan naređivati ljudima da čine loša djela, podstrekivati ih nanjih, prikazivati im ih lijepima i pomagati im da ih čine.
"Šejtan nije rekao da će prilaziti ljudima odozgo jerje", tumači Ibn Abbas, "znao da je Allah iznad njih."
Katada je kazao sljedeće: "Šejtan ti, čovječe,prilazi sa svake strane, ali ne odozgo jer nije u stanju ispriječiti se izmeđutebe i Allahove milosti."
Ebu Ishak i Zamahšeri, kažu: "U ovom slučaju spomenutesu strane da bi se postiglo krajnje pojačanje značenja; tako bi se moglo rećida je značenje: sigurno ću im prilaziti sa svih strana. Suština je, a Allahnajbolje zna: sa svake ću ih strane navoditi na zabludu. Prilazit ću im sigurnos četiri strane s kojih većinom prilazi neprijatelj.
Ibnul qajjim je rekao: četiri su pravca kuda ide čovjek,ne više. Nekad on ide desno, nekad lijevo, nekad naprijed, a nekad se vraćanazad. Gdje god krene, naiđe na šejtana, koji ga čeka u zasjedi. Ako se nađe naputu pokornosti, šejtan će ga odvraćati, zasretati ga, praviti mu poteškoće iusporavati ga. Ako se nađe na putu koji vodi u grijeh, šejtan će gapodstrekivati, biti mu na usluzi, pomagati mu i buditi mu želju. Kada bi, kojimslučajem, čovjek krenuo i dolje, Šejtan bi mu došao i sa te strane.
Sljedeći kur'anski ajet potvrđuje ispravnost mišljenjaprethodnika:
"Mi smo im bili odredili loše drugove koji su imlijepim prikazivali ono što su uradili i ono što će uraditi' (Fussilet,25).
El-Kelbi pojašnjava da ovaj ajet znači: učinili smo da sustalno uz njih šejtani kao drugovi. A Mukatil kaže: "Šejtane smo im kaodrugove prikladnim učinili."
Dakle, ti loši drugovi su im lijepim prikazivali dunjaluk,dok ga oni nisu zavoljeli više od svega, i navodili su ih da ahiret smatrajulažnim te ga zapostave.Kelbi je kazao i sljedeće tumačenje: "Lijepim su imprikazivali drugi svijet na način da ne postoje ni Džennet ni Džehennem niproživljenje, a ovaj su im svijet predstavljali tako što su im lijepimprikazivali stranputicu kojom idu."
Uzvišeni je Allah kazao:
"Oni mimo Allaha obožavaju ženske kumire , a neobožavaju drugog do šejtana prkosnika, prokleo ga Allah! A on je rekao: ja ćuse sigurno potruditi da preotmem za sebe određen broj Tvojih robova, i navoditću ih, sigurno, lažnim nadama, i sigurno ću im zapovijediti, pa će stoci uširezati, i sigurno ću im narediti, pa će stvorenja Allahova mijenjati! A onaj koza zaštitnika šejtana prihvati, a ne Allaha, doista će propasti! On im obećavai primamljuje ih lažnim nadama, a ono što im šejtan obeća samo je obmana"(En-Nisa, 117-120).
Šejtan je kazao: "... zavodit ću ih sigurno",a to znači da će ih skretati s puta istine. Ibn Abbas je protumačio kakoriječi: "I primamljivat ću ih, sigurno, lažnim nadama"podrazumijevaju odvraćanje od tevbe i njeno odgađanje.
Ez-Zedždžadž pak kaže da to znači: "Zavodit ćuih tako što ću ih zavaravati da će i pored toga što su na krivom putu postići naahiretu ono što žele."
Šejtan je također rekao: "Sigurno ću im zapovijediti,pa će stoci uši rezati." Rezanje ušiju, u ovom slučaju odnosi se na devuili ovcu kojima se ako prilikom petog ili desetog porođaja dobiju ženskomladunče, razreze uho i od tada je njeno meso zabranjeno ženama, kako to tumačesvi mufessiri. Odatle većina učenjaka drži pokuđenim da se djeci probijaju uširadi stavljanja minđuša, mada neki učenjaci smatraju to dopuštenim kada je upitanju žensko dijete, zbog potrebe da se ono ukrasi nakitom, pri čemu se kaona argument pozivaju na hadis koji prenosi Ummu Zerr.
"I sigurno ću im narediti pa će stvorenja Allahovamijenjati." Ibn Abbas protumačio je da kazano znači da šejtan želimijenjati Allahovu vjeru. Istog su mišljenja i Ibrahim, Mudžahid, El-Hasan,Ed-Dahhak, Katada, Seid bin el-Musejjeb, Seid bin Džubejr i Sud-di.
Smisao navedenog jeste u tome što je Allah Uzvišeni Svojerobove stvorio u zdravoj prirodi, a ona se ogleda u pripadnosti islamu, upravoonako kako Uzvišeni kaže:
"Ti upravi lice svoje vjeri, kao pravi vjernik,vjeri, djelu Allahovu, prema kojoj je On ljude načinio - ne treba da se mijenjaAllahova vjera, jer to je prava vjera, ali većina ljudi to ne zna!"(Er-Rum, 30-31).
U tom je smislu Vjerovjesnik, s.a.v.s., kazao:
"Svako se rađa u ispravnoj vjeri, a onda ganjegovi roditelji učine Židovom, kršćaninom ili vatropoklonikom, isto kao štose i stoka zdrava rađa, možete li među njom primijetiti da ima osakaćene, prijenego što je sami takvom učinite."
Kada je Resuluilah, s.a.v.s., ovo kazao, Ebu Hurejra jeproučio kur'anske riječi: "... vjeri, djelu Allahovu, prema kojoj je Onljude načinio" (Er-Rum, 30).
Resulullah, s.a.v.s., povezao je dvije stvari: mijenjanjeispravne prirode (fitra) požidovljenjem ili pokrštavanjem s promjenom nastvorenjima do koje dolazi osakaćenjem. To su one dvije stvari za koje je Ibliskazao da će ih ljudi po njegovu nagovoru neizostavno izmijeniti. Ispravnuprirodu on mijenja nevjerstvom. To je mijenjanje stvaranja kojim su ljudistvoreni, a tjelesnu formu mijenja putem osakaćenja i rezanja uha. Umjestoispravne prirode on uvodi mnogoboštvo, a umjesto skladnog stvaranja on uvodirezanje i odsijecanje ušiju. Ovo je, ustvari, mijenjanje skladno stvorene dušei mijenjanje skladno stvorenog tijela.
U ajetu dalje stoji: "On im obećava i primamljujeih lažnim nadama." Šejtanovo se obećanje ogleda u nečemu što ječovjeku milo kao naprimjer: "Dugo ćeš živjeti"; "Na ovom ćešsvijetu postići ono što ti predstavlja zadovoljstvo"; "Nadmašit ćešsvoje prijatelje"; "Nadvladat ćeš neprijatelje"; "Ovaj ćesvijet pripadati tebi kako je pripadao i drugima."
Šejtan čovjeku produžava nadu, obećava mu sve najbolje,čak i onda kada je zagazio u širk i grijehe te mu daje raznovrsne lažne nade.Razlika između obećanja i nada koje šejtan pruža ljudima jeste u tome što kadaim obećava, onda im nudi nešto lažno, a kada im daje nadu, onda im nudi neštošto je neostvarivo.
Uzvišeni kaže: "On im obećava i primamljuje ih lažnimna-dama, a ono što im Šejtan obeća samo je obmana."
U ovom su smislu i sljedeće kur'anske riječi:
"Šejtan vas plaši neimaštinom i navraća vas dabudete škrti, a Allah vam obećava oprost i nagradu svoju" (El-Bekara,268).
U ajetu stoji: "Šejtan vas plaši neimaštinom",tj. plaši vas govoreći: "Ako budete dijelili vaš imetak, osiromašitćete." Potom je kazano: "... i navraća vas da budete škrti." Utekstu ajeta upotrijebljena je riječ fahša (ružno, razvratno), koja na ovommjestu ima specifično značenje škrtosti. Prenosi se da su Mukatil i El-Kelbikazali: "Svaki put kad je u Kur'anu upotrijebljena riječ fahša onaoznačava blud, razvrat, jedino na ovom mjestu znači škrtost.
Uzvišeni je spomenuo šta šejtan obećava i šta naređuje: onnaređuje ljudima da čine ono što je loše, a plaši ih činjenjem dobra. Ove sudvije stvari upravo ono što šejtan traži od čovjeka, jer kada zaplaši čovjekačinjenjem dobrih djela, čovjek odustane od njih, a kada mu naredi nešto što jeružno prikazujući mu ga lijepim, čovjek to učini.
Melek i šejtan smjenjuju se iznad srca poput smjene dana inoći; tako ima ljudi kod kojih je noć duža nego dan, a kod drugih je obratno.Kod nekih je opet cijelo vrijeme dan, a kod nekih noć.
No comments:
Post a Comment