Insan u
Kur'anu
Jedan od temeljnih naziva u
Kur’‘anu za čovjeka je insan. Ovakvo određenje čovjeka kao insana na stranicama
Kur’‘ana spomenuto je 65 puta[1].
Dakako da osim ovog naziva postoje još i drugi nazivi za ovo biće: Adem, bešer,
redžul, ‘‘imru. I riječ nefs (duša) često se koristi u tom prenesenom značenju[2].
U ovom tekstu naša pozornost je
usmjerena ka riječi insan kako bismo stekli uvid u kur’‘ansko kazivanje o
čovjeku u njegovom insanskom određenju. Na taj način ćemo, barem površno,
zaimati kur’‘ansku predodžbu o tome šta jeste čovjek i njegova narav, ne u onom
izvornom smislu te riječi[3],
već u njenom akcidentalnom obzoru koji se ozbiljuje kroz insansku formu.
Kroz obilje kur’‘anskih ajeta za
trenutak ćemo posvijestiti sebi kur’‘anskog insana a zatim uočiti njegovo
(su)djelovanje kao prirodnog insana. Zapravo i stranice Kur’‘ana i stranice
Prirode svjedoče o insanskom zlu i dobru, ljubavi i mržnji, vjeri i nevjeri,
dostojanstvu i uznositosti... kojim su ispisivane i još se ispisuju stranice
Povijesti čovjeka i o čovjeku sve do zalazka Dana.
U kur’‘anskom štivu susrećemo
brojna lica insana: lica radosna, lica od straha ukočena, lica uznemirena, lica
tužna, ljude prosna srca, ljude kamena srca, ljude uzavrela srca, ljude nalik
šupljim balvanima.[4]..
No, vratimo se sada riječi
insan, ponajprije njenom jezičkom određenju. Jezikoslovac Ragib Isfahani nudi tri etimologijske mogućnosti deriviranja ove riječi:
¨Insan je nazvan tako jer je on stvoren kao biće koje jedino može opstati u
međusobnom druženju sa drugim insanima . Drugo mišljenje veli, kako ga
navodi Isfahani, da je čovjek nazvan
insanom jer se on druži sa svim onim za čim osjeća ljubav. I treće, tvrdi se da je riječ insan povezana sa
oblikom if’‘ilan čiji je korijen insijan.
Insan je nazvan tako zbog toga
što mu je Allah dž.š, dao polog pa je on zaboravio (fenesije)[5]. Vjerno
riječ insan na bosanski jezik mogli bismo prevesti kao zaboravko ili druželjupko.
Treća etimologija svoje uporište
pronalazi i u Kur’‘anu: "Adema smo
mi još prije obavezali, pa on zaboravi (fenesije)..." (Ta-Ha,115).
Sljedeći kur’‘anski ajeti
ocrtavaju bitne karakteristike čovjeka kao insana:
1. Insan je slabašno
biće: "A čovjek je stvoren slabim"
(En-Nisa,28)
2. Insan u nevolji zaziva
Božiju pomoć a u dobru je zaboravan: "Kada
čovjeka nevolja koja pogodi, tad se Nama moli na strani svojoj ležeći, ili
sjedeći, ili stojeći! I kad mu nevolju njegovu otklonimo, on tada - kao da Nam
se ni molio nije zbog nevolje što ga zadesi - svojim putem nastavlja!¨
(Junus, 12)
3. Insan je očajan i
nezahvalan u kušnji: "Ako čovjeku
damo da milost Našu iskusi i zatim je od njega oduzmemo Mi, on očajan je i
nezahvalan." (Hud, 9)
4. Insanu je šejtan
otvoreni neprijatelj: "Doista je
šejtan čovjeku otvoreni neprijatelj." (Jusuf, 5)
5. Insan je osion i
nezahvalnik: "Doista, čovjek je
osion i nezahvalan." (Ibrahim, 34)
6. Insan je postupno
stvoren: "A Adema smo Mi stvorili
od ilovače, od gline ustajale." (Hidžr, 26) [9]
7. Insan je očiti
neprijatelj spram Boga dž.š. a stvoren je od kaplje sjemena: "On je čovjeka stvorio od kaplje sjemena, pa
čovjek odjednom - neprijatelj očiti." (En-Nahl, 4)
8. Insan zaziva i dobro i
zlo jer je nagao: "I zaziva čovjek
i zlo i dobro, zbilja čovjek je nagao." (El-Isra, 11)
9. Insanu će njegovo
djelo za vrat njegov
privezano biti: "A svakom čovjeku Mi ćemo djelo njegovo za vrat njegov privezati." (El-Isra, 13)
privezano biti: "A svakom čovjeku Mi ćemo djelo njegovo za vrat njegov privezati." (El-Isra, 13)
10. Doista je insanu
šejtan neprijatelj otvoreni: "Šejtan
je doista čovjeku neprijatelj otvoreni." (El-Isra, 53)
11. Insan je pravi
nezahvalnik: "Čovjek je, doista,
nezahvalnik pravi." (El-Isra, 67)
12. Insan kad je u kakvom
dobru okreće se od vjere oholeći se: "A
kad Mi čovjeku podarimo blagodat kakvu, on se okrene i oholo na svoju stranu
ide." (El-Isra, 83)
13. Insan je tvrdica:
"Čovjek je doista tvrdica."
(El-Isra, 100)
14. Insan voli puno
raspravljati: "... a čovjek
raspravlja ponajviše." (El-Kehf, 54)
15. Insan sumnja da će
biti proživljen iz mezara: "A
čovjek veli: I zar ću, zbilja, kad umrem, biti živ izveden." (Merjem,
66)
16. Insan je bio ništica
prije negoli je stvoren: "A zar se
čovjek ne sjeća da smo ga Mi stvorili još prije a ništa bio nije!"
(Merjem, 67)
17. Insan je stvoren od
žurbe: "Čovjek je stvoren od žurbe."
(El-Enbija, 37)
18. Insan je poricatelj
očiti Božijih blagodati: "Čovjek je
zbilja nezahvalan." (El- Hadž, 66)
19. Insan je stvoren od
suštine zemlje: "Mi čovjeka od
suštine zemlje stvaramo." (El-Mu’‘minun, 12)
20. Insana šejtan
upropasti i ostavi: "A šejtan
čovjeka tek u propasti ostavlja." (El- Furkan, 29)
21. Insanu je oporučeno da
svojim roditeljima dobro čini: "Čovjeku
smo oporučili da roditeljima svojim dobro čini." (El-’‘Ankebut, 8)
22. Insanu je poručeno da
bude poslušan svojim roditeljima: "Čovjeku
smo oporučili Mi da poslušan bude roditeljima svojim. Majka ga njegova nosi i
vehne li vehne, a i njegovo je dojenje dvije godine." (Lukman, 14)
23. Prvi insan je stvoren
od gline: "I čovjeka prvog stvorio
je od gline." (Es-sedžde, 7)
24. Insan je nepravedan
spram sebe i velika neznalica: "Doista
je čovjek nepravedan spram sebe i neznalica velika." (El-Ahzab, 72)
25. Insan se stvara od
sjemena kapi a on opet neprijatelj spram Boga dž.š.:"Zar čovjek ne vidi da ga Mi stvaramo od kapi sjemena, a on neprijatelj
otvoreni." (Jasin, 77)
26. Insan u nesreći zaziva
gospodara a kada mu je On otkloni zaboravan je i Allahu pridružuje takmace da
bi zavodio s Njegova Puta:"A kad
čovjeka zadesi nesreća, on zaziva svoga Gospodara, obraćajući Mu se, a zatim,
kad mu On blagodat od Sebe podari, što je prije zazivao – on zaboravi, i Allahu
pridružuje takmace, da bi zavodio s Njegove Staze!" (Ez-Zumer, 8)
27. Insan zaziva Allaha
dž.š. kada ga zadesi kakva šteta a u blagodati je hvalisav: "Kad čovjeka zadesi šteta, zaziva Nas, a kad
mu blagodat podarimo on veli: ‘‘Zato što sam zaslužio, ovo je dato meni!’‘ Ne,
nego je to iskušenje, ali ne za njih većina." (Ez-Zumer, 49)
28. Insanu ne dosadi da
traži dobro, a u zlu i bijedi je očajan i izgubljen: "Čovjeku ne dosadi da dobro traži, očajan je i izgubljen kada ga zlo i
bijeda pogodi." (Fussilet, 49)
29. Insan se u blagodati
okreće od Allaha dž.š. a u zlu druge dove čini: "A kada na čovjeka blagodati prospemo Mi, on se okreće, ide ka svojoj
strani! A kada ga zlo zadesi, tada on opširne molitve nudi!"
(Fussilet, 51)
30. Insan kad iskusi
Božiju milost veseli se a kada ga zadesi zlo zbog onoga što čini, nezahvalan
je: "A kada zbilja Mi damo da
čovjek od Nas samilost iskusi, on se samilosti veseli! A ako ih kako zlo zadesi
zbog onoga što su ruke njihove pripravile, tad čovjek, zbilja, nezahvalan je!"
(Eš-Šura, 48)
31. Insan je, zaista,
otvoreni nezahvalnik: "Doista je
čovjek otvoreni nezahvalnik." (Ezzuhruf, 15)
32. Insanu je oporučeno da
čini dobročinstvo spram svojih roditelja: "A čovjeku smo oporučili da dobročinstvo čini roditeljima."
(El-Ahkaf, 15)
33. Insana je stvorio
Allah dž.š., On zna šta insan krije u svojoj duši jer mu je bliži od vratne
žile kucavice: "A mi smo stvorili
čovjeka i znamo šta mu šapće njegova duša! I Mi smo mu bliži od vratne žile
kucavice." (Kaf, 16) 34. Insanu pripada samo ono za šta se sam potrudi:
"I da čovjeku pripada samo ono zašta se sam potrudi." (En-Nedžm,
39)
35. Insan bi da dobije sve
šta poželi: "I zar da čovjek sve
što poželi dobije?!" (En-Nedžm, 24)
36. Insana je stvorio
Svemilosni i On ga govoru poučava: "Čovjeka
stvara* govoru ga poučava!" (Er-Rahman, 3-4)
37. Insan je stvoren od
gline koja je nalik grnčariji: "Čovjeka
je stvorio od gline kao grnčanja što je." (Er-Rahman,14)
38. Insana šejtan nagovara
na nevjerstvo a kad uznevjeruje napušta ga: "Nalik su šejtanu kad veli čovjeku: ‘‘Ne vjeruj!’‘ Pa kad uznevjeruje,
rekne mu tada: ‘‘Ja nemam s tobom ništa! Ja se, zbilja, bojim Allaha, svjetovaGospodara!’‘"
(El-Hašr, 16)
39. Insan je stvoren
malodušnim: "Doista, čovjek je
stvoren lahkomim." (El-Me’‘aridž, 19)
40. Insan mnije da njegove
istruhle kosti neće biti sabrane: "Zar
misli čovjek da Mi kosti njegove nećemo sabrati." (El-Kijame, 3)
41. Insan daje prednost
grijehu a odgađa pokajanje: "Dakako,
čovjek želi da ono što je vremena pred njim u razvratu protraći!"
(El-Kijame, 5)
42. Insan će biti dokaz
protiv samog sebe na Danu Sudnjem: "Štaviše,
sam će čovjek protiv sebe dokaz biti." ( El-Kijame, 14)
43. Insan će na Danu
Sudnjem tražiti da pobjegne: "Toga
Dana čovjek će povikati: ‘‘Kuda da se bježi?!’‘" (El-Kijame, 10)
44. Insan će toga Dana
biti o svemu obaviješten: "Čovjek
će toga Dana obaviješten biti o svemu što je pripravio i što je zakasnio!"
(El-Kijame, 13)
45. Insan misli da je
stvoren zaludu i da neće račun polagati: "Zar to čovjek misli da će zaludu ostavljen biti." (El-Kijame,
36)
46. Insan neko vrijeme
nije bio spomena vrijedan: "Da li
čovjeka neko doba vremena pohodi kad on vrijedan spomena ne bi."
(El-Insan, 1)
47. Insan se stvara od
smiješane kaplje sjemena a potom biva iskušavan: "Mi čovjeka, zbilja, od kaplje sjemena smiješana stvaramo, potom ga
kušnji izvrgavamo." (El-Insan, 2)
48. Insan će se na Sudnjem
danu sjećati onoga što je stekao: "Na
Danu kad se čovjek bude sjećao onoga što je stekao." (En-Nazi’‘at, 35)
49. Insan je proklet zbog
svog nevjerovanja: "Proklet čovjek
nek’‘ je, kako samo nezahvalan je!" (‘‘Abese, 17)
50. Insan u hrani koju
jede može uočiti Allahova znamenja: "Deder
nek’‘ čovjek u hranu svoju pogleda." (‘‘Abese, 24)
51. Insan je obmanut glede
svoga Gospodara: "O čovječe, šta te
obmanjuje glede tvoga Gospodara plemenitog." (El-Infitar, 6)
52. Insan se trudi i
marljivo radi ali, napokon, dolazi smrt: "tad ćeš ti, o čovječe, koji se mnogo trudiš, trud svoj pred Gospodarom
svojim naći." (El-Inšikak, 6)
53. Insan, također, u
onome od čega je stvoren može uočiti Allahov znamen: "Nek’‘ čovjek pogleda od čega stvoren je." (Et-Tarik, 5)
54. Insan je u blagodati
hvalisav a u kušnji nezahvalan: "Zbilja
čovjek, kad ga Gospodar njegov hoće da iskuša, pa mu počast ukaže i blagodati
mu podari svakojake, rekne: ‘‘Gospodar moj mene je počastvovao!’‘"
(El-Fedžr, 15)
55. Insan će se prisjetiti
na Dan kada se džehennem primakne, ali tad prisjećanje neće koristiti: "I kada se toga dana džehennem primakne,
tada će čovjek opomenuti se - a rašta mu opominjanje?!" (El-Fedžr, 23)
56. Insan je stvoren da se
trudi: "Mi smo čovjeka zbilja
stvorili da se trudi." (El-Beled, 4)
57. Insan je stvoren u
najljepšem skladu: "Mi čovjeka
stvaramo u najljepšem skladu." (Et-Tin, 4)
58. Insan se stvara od
zametka: "stvara čovjeka od zametka."
(El-’‘Alek, 2)
59. Insana Allah dž.š.
poučava ono što insan nezna: "Koji
čovjeka podučava onome što ne zna." (El-’‘Alek, 5)
60. Insan se uzobijesti:
"Zbilja čovjek se uzobijesti."
(El-’‘Alek, 6)
61. Insan će na dan
potresa Zemlje biti začuđen: "I
kada čovjek poviče: ‘‘Šta joj je?’‘." (Ez-Zilzal, 3)
62. Insan je nezahvalan
spram svoga Gospodara: "Zbilja,
čovjek je nezahvalan spram svoga Gospodara." (El-’‘Adijat, 6)
63. Insan je na gubitku:
"Čovjek je na gubitku,
doista." (El ‘‘Asr, 2[6])
Dakle, u riječi insan sadržana
je čitava lepeza značenja koja razotkrivaju nas same, i zato "Kur’‘an nije lahko čitati jer nam razotkriva
nas same kao gramzive, opasne, krvoločne, ili pak kao prijevarne, podmukle
osobe... Potom Božija Riječ veliča
čovjeka kao poseban Božiji znak na horizontima Svemira." Kroz riječ
insan razotkriveni su različiti aspekti ljudske osobnosti koje Kur’‘an lahko
razumljivim jezikom izlaže na svojim stranicama. Da bismo došli do konačne
kur’‘anske antropologije ili kur’‘anske psihologije čovjeka valjalo bi nam
razmotriti, u semantičkim i drugim obzorjima, i druge kur’‘anske riječi kojima
se imenuje čovjek, te naravno propitati ih u sklopu cjeline Allahove Objave.
[1]
Muhammed
Fuad Abdubaki, El – Mu’‘džemu – l – mufehres li elfazi – l – Kur’‘ani – l –
Kerimi, 1996., str. 115 – 116.
[2]
Enes Karić, Hermeneutika Kur’‘ana, Zagreb , – 1990., str. 157.
[3]
V. više: Seyyed Hassein Nasr, Ideals and realities of islam, London , 1996.
poglavlje I ¨Islam, the Last Religion and the Primordial Religion – Its
Universal and Particular Traits¨ str. 15-40.
[4]
Rešid Hafizović, O načelima islamske vjere, Zenica, 1996. str. 138.
[5]
Ragib el-Isfahani, Muferedat elfazi-l-Kur’‘an, Damask, 1997., str. 94.
[6]
Pod rednim brojevima 8. (El-Isra,11) i 30.
(Eš-Šura,48) u navedenim ajetima riječ insan spomenuta je dva puta. Dakle,
ukupno je riječ insane u Kur’‘anu spomenuta 65 puta, kako je već rečeno na
početku teksta.
No comments:
Post a Comment