S dr. Zuhdijom Hasanovićem razgovarali smo o formalizmu u prakticiranju Sunneta
PREPOROD:
Život muslimana je nepotpun bez Hadisa. S jedne strane imamo ličnu
obavezu upoznavanja s Hadisom, a s druge strane hadiska znanost je jedna
od složenijih islamskih znanosti. Koje posljedice mogu biti u neodgovornom pristupu Hadisu?
HASANOVIĆ:
Naravno, ne samo da život muslimana bez Hadisa, odnosno sunneta Božijeg
Poslanika, s.a.v.s., nije potpun, nego ćemo preciznije kazati da
apsolutno nije moguć.
Sunnet
prožima cjelokupni ljudski život u svim njegovim dimenzijama i
aspektima. Vertikalna dimenzija podrazumijeva sva doba ljudskog života,
dubinska dimenzija znači da se odnosi na sve dijelove ljudskog bića:
dušu, moral, psihu, intelekt i tijelo, a horizontalna dimenzija da se
prostire na sve sfere ljudskog djelovanja: od namaza, posta, zekata,
hadža do porodičnih odnosa, prijateljskih i društvenih veza; obavljanja
svakodnevnih poslova, do trgovačkih transakcija, klanja kurbana do
rukovođenja državom. Kada drugome muslimanu nazovemo selam, kada se
prema siročetu ophodimo na najljubazniji način, kada se prema
roditeljima ili starijima općenito odnosimo s poštovanjem, ili smo
milostivi prema sirotinji, slijedimo Sunnet. Jednostavno rečeno, kada
nastojimo biti iskreni, ljubazni, darežljivi, pravedni i odgovorni mi
slijedimo Poslanikov, s.a.v.s., sunnet. Svaka i najmanja pojedinost i
detalj u životu, poput ponašanja za sofrom i načina konzumiranja hrane,
sjedenja ili ulaska u kuću, utemeljeni su na Sunnetu i svjesni smo
bereketa koji isijava iz tih, naizgled običnih, svakodnevnih radnji, ako
ih svjesno provodimo po Poslanikovom, s.a.v.s., Sunnetu. Različiti su
načini na koje možemo saznavati sunnet, od brojnih hadiskih zbirki i
biografija Božijeg Poslanika, s.a.v.s., preko različitih predavanja i
usmenih kazivanja o Muhammedu, s.a.v.s., do autentičnog ponašanja
muslimana, ali moramo biti svjesni da je hadiska znanost veoma
kompleksna. Postoji veoma precizna terminologija i metodologija hadisa
koja ima za cilj pomoć da u svemu onome što nam je predočeno o životu
Muhammeda, s.a.v.s., uočimo ono što je pouzdano, vjerodostojno i
univerzalnog karaktera te ga možemo i trebamo koristiti u svome životu.
Otuda, samostalno ulaženje u tu nepreglednu riznicu riječi, postupaka i
odobrenja Muhammeda, s.a.v.s., bez obrazovanih i iskusnih islamskih
znanstvenika je riskantnije i pogubnije nego kada nevješt plivač zagazi u
nemirno more.
Bez
potrebnog znanja koristit ćemo Hadis u oblasti u kojoj ga ne možemo
koristiti, razumijevati ga na način koji ne odgovara njegovim
intencijama te zbog nerazumijevanja životnih prioriteta insistirat ćemo
na primjeni jednih hadisa, a zanemarivati druge čija je primjena bitnija
i potrebnija.
Zbog
takvog pristupa Hadisu često imamo samo odličnu i primamljivu islamsku
formu, ali bez sadržine i suštine. Imamo muslimane koji obavezno desnom
nogom ulaze u džamiju, a zalaze u tuđe posjede i prisvajaju ih kao da su
njihovi. Postoje muslimani koji još uvijek neće obaviti namaz bez kape
na glavi, ali, bez obzira na svoju finansijsku sposobnost, nikada
nijednu zajedničku aktivnost ne pomažu. Neki muslimani redovno klanjaju,
poste, kolju kurban, a uopće im ne smeta što ogovaraju i ismijavaju
druge. Neki redovno uče Kur'an, ali su veoma nasilni prema svojim
suprugama i djeci. Mnogi redovno klanjaju, ali ih taj namaz ne smiruje i
ne jača, nego ih čini još depresivnijim i nervoznijim. Sve ovo govori o
pogrešnom razumijevanju i življenju Sunneta i našem formalnom i
vanjskom ispoljavanju vjere, koja nije prodrla u naše biće te je ne
doživljavamo i ne živimo iskreno.
Kao
i kod usvajanja znanja u drugim oblastima i kod drugih islamskih nauka
neophodno je obraćati se na relevantnu i meritornu literaturu iza koje
stoje provjereni autori. Autori koji imaju najbolji uvid u zakonodavne
tekstove, ali i geopolitički, socio-ekonomski, odgojno-obrazovni,
moralni i religijski, odnosno kulturno-civilizacijski kontekst u kojem
živimo.
Nažalost,
na našem jeziku se može naći islamska literatura različitog kvaliteta.
Literatura koja vrlo često ima djelimičan utjecaj, može nas u određenoj
mjeri duhovno i moralno osnažiti, ali nas intelektualno siromaši i
zbunjuje. Nažalost, ima i one koja nas intelektualno u velikoj mjeri
snaži, ali nas u duhovnom i moralnom smislu ostavlja ravnodušnima.
No comments:
Post a Comment