Feb 5, 2025

U potrazi za liderstvom

 U potrazi za liderstvom

Pouke iz inauguracijske propovijedi halife Abu Bekra r,a,

 

Ova izvanredna vremena izazivaju nas da se posvetimo viziji utemeljenoj na dobrom vodstvu, principima i osnovnim vrijednostima koje vode njeno ostvarivanje.

Kroz historiju, društva su napredovala ili patila pod vođama koje su nametali ili birali zbog okolnosti ili volje naroda. Vječno pitanje je kako shvatamo liderstvo kao snagu dobra ili kao snagu zla. Šta inspiriše dobrotu ili zlo, motiviše efektivnost ili haos, podstiče dobroćudnost ili ugnjetavanje?

Prije petnaest vjekova, u nastajanju muslimanske države, prvi izabrani halifa Ebu Bekr al-Siddiq (r.a) održao je svoju inauguraciju/govor. Svaka od nekoliko rečenica je izvanredna, jer prenose temeljno načelo dobrog vodstva koje se odnosi na sve grupe i situacije u kojima se ljudi bore da ostvare svoje društvene ciljeve.

 

Govor Ebu Bekra r,a,

“O ljudi! Ja sam stavljen na vlast nad vama, i nisam najbolji od vas. Dakle, ako uradim pravu stvar, pomozite mi, a ako uradim pogrešno, onda me ispravite. Istinitost je sveto povjerenje/Emanet, a laž je izdaja. Slabiji među vama su jaki u mojim očima. Sigurno ću pokušati otkloniti njihov bol i patnju. A jak među vama je slab kod mene. Ja ću, ako Allah da, ostvariti pravo od njega u potpunosti. Niko ne napušta džihad/borbu na Božijem putu osim da ih On dž,š, ne ponizi[1]. Kada se nepristojne[2] stvari prošire među bilo kojom nacijom, nesreće su općenito nastavile da se spuštaju na njih. Sve dok se ja pokoravam Allahu dž,š i Njegovom Poslaniku s,a,v,s, i vi treba da se pokoravate meni, a ako se ja ne pokoravam Allahu dž,š, i Njegovom Poslaniku a,s, onda ni vama nije obaveza pokornost meni. Sada stanite na namaz” (Ibn Hishim, “al-Sirah al-Nabawiyah,” 2/661)

 

Važno je prepoznati svečanost i duboki značaj ove hutbe/vaza. Ovo je bio prvi put da je muslimanskom državom, koju je tako prikladno organizirao Poslanik Muhammed (sallallahu alejhi ve sellem), upravljao običan čovjek bez koristi od direktne božanske objave. Poslanik a,s, je podučavao i pokazao kako muslimani trebaju živjeti među sobom i u široj zajednici. Ebu Bekr r,a, je postavio društvene konture kako treba voditi i upravljati muslimanskom državom.

 

• „Postavljen sam na vlast nad vama i nisam najbolji od vas.” Iako se proces Ebu Bekrovog r,a, izbora možda ne čini u skladu sa modernim izbornim praksama, on je utjelovio centralni element konsultacija među muslimanima nesputanim neprimjerenim pritiskom ili zahtjevima kandidata.

Rekavši „Ja sam stavljen na vlast nad vama“, on je priznao da nije izvukao niti uzurpirao vlast. Njegov autoritet je bio zasnovan na legitimitetu koji su mu ponudili oni koji su ga izabrali, što je dovelo do njegove obaveze vladavine prava koja proizilazi iz tog legitimiteta.

Postoji univerzalno slaganje da je Ebu Bekr r,a, stajao visoko među ashabima kao osoba karakterne i posvećenosti i da je bio zaslužan za vođstvo. Tog dana je stajao pred muslimanskom zajednicom u poniznosti, a ne ponosu. Znao je da njegova dužnost nije da vlada nad ljudima, već da im služi. „Nisam najbolji od vas“, nije bila samo prazna izjava učtivosti, već istinsko odbacivanje bilo kakvog traga arogancije.

• „Dakle, ako uradim pravu stvar, pomozite mi. Ako pogriješim, ispravite me.” Ovlašćenja se daju lideru za unapređenje javnog dobra. Vlast je zloupotrebila pozive na odgovornost. Odgovornost zahtijeva spremnost da se podvrgne vladavini prava, bilo da je to božanski zakon ili zakon koji je proglasio autoritet u svom domenu[3], ili čak zakon koji vladar uspostavlja za javno dobro.

Ebu Bekr r,a, postavlja ograničenja na vlastitu vlast da donosi i provodi odluke. Ove odluke moraju biti „ispravne“ za javno dobro i zaslužuju da se njegovi sljedbenici povinuju. Smatrao bi sebe odgovornim ako bi se udaljio od zajedničkog razumijevanja onoga što je ispravno, tražeći od svojih sljedbenika: “Ako pogriješim, onda me ispravite.

Ističući pravo naroda na to, on se osvrnuo na implicitni sporazum između njega kao vođe i naroda kao sljedbenika. U modernom jeziku, takav sporazum je društveni ugovor u kojem građani prepuštaju svoja prava vladi u nadi da će ona zaštititi prava koja sami ne mogu zaštititi.

 

• “Istinoljubivost je sveto povjerenje, a laž je izdaja.” I pravda i stabilnost povezani su sa vrijednošću koju društvo pridaje istini i mjerom u kojoj se njegovi članovi pridržavaju istine. Zakonodavno tijelo ne može donositi smislene zakone ako se zakonodavci ne mogu oslanjati jedni na druge u istinitosti i na one koji daju informacije i ideje. Arhitekti ne mogu dizajnirati sigurnu zgradu ako ne mogu ovisiti o dobavljačima građevinskog materijala da dizajniraju potrebne materijale u skladu sa njihovim specifičnim zahtjevima. Od najužeg do najšireg, od najmanje značajnog do najkonsekventnijeg, svaki odnos unutar društva ima koristi od istinitosti njegovih članova.

Ebu Bekr r,a, karakterizira istinitost kao sveto povjerenje i proglašava laž izdajom tog povjerenja. Lagati znači iskriviti, diskreditirati ili proturječiti onome što je istina na način da se činjenice ili stvarnost ignorišu ili kompromituju i prihvataju. Pravi odnos između vođe i njegovih sljedbenika ne može se zasnivati ​​na laži, ako ni zbog čega drugog, obojica moraju težiti da postignu iste ciljeve.

 

• „Slabiji među vama su jaki u mojim očima. … A jak među vama je slab kod mene.” Pravda koja se pruža bez straha ili naklonosti svim grupama, i svima kojima vođa vodi i služi, osnovna je osobina vodstva. Pravi zakoni, pravedna politika i etičko ponašanje su sve obilježja uravnoteženog društvenog poretka. Pojedinci i grupe, jake ili slabe, očekuju da će biti tretirane ravnopravno.

 

Slabiji pate od “bola i patnje” uzrokovanih opresivnim pojedincima ili sistemima. Opisujući ih kao "jake u mojim očima", Abu Bekr se obavezuje da će svoju pažnju usmjeriti na njihovu nevolju. Jaki mogu uzurpirati prava slabijih. Opisujući ih kao "slabe kod mene", Ebu Bekr r,a, se obavezuje da će izvući tako uzurpirana prava, bez straha ili naklonosti.

 

• „Nijedan narod ne napušta džihad na putu Božijem…“ Čini se da Ebu Bekrovo r,a, spominjanje džihada nakon njegovog pozivanja na pravdu naglašava da je džihad, u svojoj suštini, želja za pravdom. Stalna borba, nastojanje, konfrontacija ili borba pravednim i odgovarajućim sredstvima za postizanje boljeg stanja (“put Božji”) je ono na šta poziva božanska zapovjest ili naredba. U nedostatku odgovora od strane muslimanske države, on upozorava da će Bog dž,š, odgovoriti tako što će povući čast koja pripada zajednici poslušnosti, i tako ih poniziti.

 

“Kada se nepristojne stvari rašire među bilo kojom nacijom…” Harmonični i mirni odnosi među ljudima zahtijevaju međusobno poštovanje i uvažavanje, što vodi do pristojnosti u ponašanju jednih prema drugima i zajednici.

 

Pristojnost i opscenost su zarazne. Kako ljudi na pristojnost reaguju pristojnošću, ljudi mogu na opscenost odgovoriti opscenošću ili otupljenost na sve veću opscenost. Kao što je lanac jak koliko i njegova najslabija karika, jedan ili grupa pojedinaca može svojim nepristojnim ponašanjem oslabiti društvo čiji su dio.

Lideri moraju djelovati, promovirati, očekivati ​​i nagraditi pristojnost. Moraju aktivno promovirati pristojno ponašanje primjerom, uvjeravanjem, postavljanjem očekivanja i uspostavljanjem pravila po potrebi. Da bi se sve to dogodilo, vodstvo mora biti u rukama pristojnih ljudi.

 

• “Sve dok se ja pokoravam Allahu i Njegovom poslaniku, i vi bi trebali biti poslušan meni… Nijedan pojedinac nema apsolutnu moć ili autoritet da zahtijeva poslušnost. Svi kraljevi ili carevi, osvajači ili autokrate, šefovi država ili vlada imaju ograničenje svog zahtjeva za poslušnošću. Njihovo pravo da im se pokorava proizilazi iz njihove poslušnosti višoj vlasti od koje crpe svoje pravo da vladaju.

 

Ebu Bekr r,a, ističe ključnu tačku da je podložan komandi višeg autoriteta. Ako ne posluša, gubi svoj autoritet da mu se pokorava. S druge strane, sljedbenici imaju obavezu, a ne samo pravo, da svoje vođe smatraju odgovornim da budu vjerni i poslušni autoritetu iznad njih.

 

Ovaj princip odjekuje kroz sve ljudske sisteme upravljanja, od drevnih do modernih. Viši autoritet može biti drugačiji sveto pismo ili tradicija, ili skup sporazuma kao što je ustav ili skup zakona. U suvremenom sekularnom društvu, na primjer, guverneri će biti podvrgnuti “vladavini zakona”, gdje zakon predstavlja viši autoritet koji zaslužuje i zahtijeva od guvernera poslušnost prije nego što mogu zahtijevati poslušnost od onih kojima upravljaju.

 

• “Sad stanite na namaz.” Liderstvo mora imati svrhu. Lideri moraju voditi svoje sljedbenike do cilja koji ne samo da služi njihovom najboljem interesu, već ispunjava i njihove najviše ideale. Ebu Bekr r,a, je svoju inauguralnu propovijed zaključio pozivom koji je obuhvatio suštinu te svrhe.

 

Sad stanite i pripremite se za namaz” potvrđuje da je obožavanje Božanskog krajnji cilj, konačni cilj i suština svih radnji na koje je Ebu Bekr r,a, potaknuo zajednicu da se posveti. „Sad stanite i pripremite se za namaz“ u kolektivnom činu obožavanja također povezuje vladara i podređene u zajednički dogovor, predajući se suverenitetu Jednog neospornog Boga dž,š.

 

Savjesno vršenje autoriteta, poniznosti, odgovornosti, istinoljubivosti, pravde, džihada, pristojnosti, suvereniteta i svrhe je ono čemu bi Ebu Bekr r,a, želio da se posvetimo, i vođe i vođeni. Ovo su prečke ljestvica i stepenice na skeli dok nastojimo ojačati naša društva, od naših susjedstava do nacionalnih država kod kuće i širom svijeta.

 

Ovo su riječi koje nam moraju i dalje odzvanjati u ušima, sada i zauvijek.

 

Iqbal Unus je autor knjige “Halifa za naše vrijeme: Kako Ebu Bekrova inauguralna propovijed može transformirati liderstvo danas” (2022).


Prijevod i obrada teksta

By Imamsedin



[1] Dakle ko ostavi džihad i borbu na Allahovom dž,š, putu, taj narod bude ponižen, upravo kako vidimo danas stanje ummeta.

[2] A danas ih je toliko među muslimanima da ih je teško prebrojati, a mnogima je postalo prihvatljivo a ne odbojno.

[3] Kod muslimana ako je u pitanju vladavina ili suđenje po civilnom zakonu a odbijanje islamskog, to je ''Širk'' jer ne prihvatanje Božijeg zakona i davanje prednosti ljudskom zakonu je davati prednost čovjeku nad Bogom dž,š.

No comments:

Post a Comment

U Potrazi Za Liderstvom

 https://www.scribd.com/document/824475691/U-Potrazi-Za-Liderstvom U Potrazi Za Liderstvom